Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Ένα βιβλίο για τον αγώνα μιας γυναίκας να νικήσει τον καρκίνο και το
ελλιπές σύστημα περίθαλψης


"Αρκετά ως εδώ"



Αθήνα

 <<Το βιβλίο συνιστάται ανεπιφύλακτα σε όλους τους θνητούς>>!. Ποιος
έγραψε αυτά τα τόσο βαριά λόγια; Η εφημερίδα Ντέϊλι Μέϊλ!

Και ποιό είναι αυτό το έργο που έχει μια τέτοια προτροπή από την
διεθνούς κύρους εφημερίδα της Βρετανίας; Είναι το "Αρκετά ως εδώ" της
αμερικανίδας συγγραφέως Λάϊονελ Σράϊβερ, που κατέπληξε με το
μυθιστόρημά της "Πρέπει να μιλήσουμε για τον Κέβιν", το οποίο αφορά
την απέχθεια μια μάνας για τον εγκληματία γιο της και το οποίο πούλησε
1 εκατομμύρια αντίτυπα σε όλο τον κόσμο.

Τώρα το ελληνικό κοινό έχει την ευκαιρία να διαβάσει το καινούργιο
μυθιστόρημά της, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο και
αναφέρεται στον αγώνα μιας αμερικανίδας γυναίκας για να αντιμετωπίσει
όχι μόνο έναν αναπάντεχο καρκίνο, αλλά και ένα απάνθρωπο- όπως ο
όγκος- ασφαλιστικό και νοσοκομειακό σύστημα .Ένα σύστημα το οποίο
"ζει" θησαυρίζοντας από το θάνατο ασθενών ,λόγω ηθελημένων ελλείψεων
και γραφειοκρατικών εμποδίων.

Στην Αμερική της σημερινής κρίσης, ο Σεπ, ένας περιζήτητος
υδραυλικός, απόφοιτος του τεχνολογικού κολεγίου, ζει συμβατικά στο
Γουέστσεστερ με την σύζυγό του Γκλίνις, μια δημιουργό κοσμημάτων,
απόφοιτο της σχολής καλών τεχνών. Έχουν δύο ενήλικα παιδιά και η ζωή
τους κυλάει ανέφελα. Βρίσκονται σε ηλικία γύρω στα πενήντα και ο
σύζυγος, αποταμιεύοντας μια ζωή με τις οδηγίες επενδυτικών συμβούλων,
έχει συγκεντρώσει ένα αξιοσέβαστο ποσό με σκοπό να πραγματοποιήσει το
όνειρο της ζωής του: ένα πολυήμερο-αν όχι... πολύχρονο -ταξίδι στη
μαγευτικό νησιωτικό σύμπλεγμα της Ζανζιβάρης.

Και, ένα βράδυ, πηγαίνει σπίτι προετοιμάζοντας να δείξει τα
εισιτήρια χωρίς δυνατότητα επιστροφής χρημάτων σε περίπτωση ακύρωσης,
για να κάμψει τις αντιρρήσεις που πρόβαλε τους τελευταίους μήνες η
γυναίκα του.

Όμως, όλα αλλάζουν όταν εκείνη σπεύδει να του πει το τρομερό νέο
για το δικό της "ταξίδι": Τα μισόλογα για τις εξόδους που του έλεγε
όλους αυτούς τους μήνες, δεν ήταν τίποτ ΄άλλο παρά δικαιολογίες για
τις εξετάσεις σε γιατρούς και νοσοκομεία, ώστε να επιβεβαιωθεί ένα
σπάνιος καρκίνος στον πνεύμονα.

Από κει και πέρα η συγγραφέας αφηγείται την καρτερία της γυναίκας
που βλέπει να αλλοιώνεται βαθμηδόν το σώμα της. Περιγράφει εξετάσεις
επί εξετάσεων από νοσοκομείο σε νοσοκομείο, τις ενημερώσεις του
γιατρού με μια ουδέτερη αναφορά σε ορολογίες, την εναλλαγή των
θεραπειών, τη δοκιμή διαφόρων φαρμάκων ( τα περισσότερα για να
πειραματισθεί ο θεράπων ιατρός), την πτώση των μαλλιών, την απώλεια
του ηθικού αλλά και τη μαχητικότητα που επιστρατεύει η ασθενής την
τελευταία στιγμή για μια ελπίδα.

Εντωμεταξύ ,ο σύζυγος έχει αλλάξει άρδην. Είναι αυτός που έχει
αναλάβει τις δουλειές του σπιτιού, την επιμέλεια των παιδιών, το
τρέξιμο σε υπηρεσίες για τα χαρτιά και βρίσκεται δίπλα στη γυναίκα του
.Μαζί δίνουν τη μάχη καθώς ανακαλύπτουν ότι η ασφαλιστική τους
εταιρείας δεν τους καλύπτει παρά ελάχιστα έξοδα, δεν τους διαθέτει
ειδικευμένους γιατρούς, δεν τους πληρώνει το ειδικό φάρμακο για τη
χημειοθεραπεία διότι οι ασφαλιστές το κρίνουν... πολύ ακριβό για τον
προϋπολογισμό της εταιρείας.

Αναγκάζονται να πληρώνουν εξ ιδίων τα 100.000 δολάρια για το
πρόγραμμα χημειοθεραπείας, με αποτέλεσμα ο λογαριασμός για το
πολυπόθητο ταξίδι να μειώνεται.

Κάποια στιγμή η Γκλίνις αποκαλύπτει από το κρεβάτι του πόνου στον
Σεπ ότι εκείνη προκάλεσε τον καρκίνο γιατί, επί χρόνια, χρησιμοποιούσε
στη δουλεία της εργαλεία αμιάντου τα οποία ήταν απαγορευμένα και τα
έκλεψε από τη σχολή, παρ΄ ότι η καθηγήτριά της τα είχε αποθηκεύσει ως
επικίνδυνα. Και αυτό το έκανε η Σεπ γιατί , στην αρχή του γάμου τους,
δεν είχαν λεφτά να αγοράσουν καινούργια. Βρίσκουν ποιά ήταν η εταιρεία
κατασκευής, υποβάλλουν μήνυση, η Σεπ καταθέτει επί 4 ώρες στον
ανακριτή, αλλά αναγκάζονται να δεχθούν συμβιβασμό με ένα συμβολικό
ποσό, φοβούμενοι την πρακτική των δικηγόρων να ερευνούν την προσωπική
ζωή των μηνυτών και -αν δεν βρίσκουν κάτι- τότε να κατασκευάζουν με
ψευδομάρτυρες απίθανα σκάνδαλα - ακόμη και σεξουαλικά.

Ο συγγραφέας θίγει όχι μόνο την αναλγησία των μηχανισμών
συμφερόντων, αλλά και την αντιδραστική αντίληψη του μέσου αμερικανού,
ο οποίος ακούει "κρατικό σύστημα υγείας" και ... παίρνει δρόμο,
φοβούμενος ότι θα χρεωθεί την περίθαλψη άλλων με αβάστακτους φόρους,
με αποτέλεσμα να βλέπει το θεσμό της κρατικής περίθαλψης ως
"μπαμπούλα", όπως επισημάνει η συγγραφέας.

Τελικά η ηρωίδα, ξέροντας ότι έχει ζωή λίγων μηνών, αποφασίζει να
πραγματοποιήσει το πολυσυζητημένο ταξίδι. Πεθαίνει στα χέρια του
συζύγου ένα πρωί σε ένα μαγευτικό τόπο που επιτέλους γνώρισε και
απόλαυσε σε ατέλειωτους περιπάτους υποβασταζόμενη από τον αγαπημένο
της άνδρα.

Μια φοβερή αρρώστια μεταμόρφωσε το ωραίο γυναικείο σώμα,
μεταμορφώνοντας και τον συμβατικό γάμο σε μια βαθιά και αληθινή αγάπη.

Πρόκειται για ένα υπέρ-μυθιστόρημα 610 σελίδων, που αρκετές φορές
πλατειάζει αλλά - όπως προκύπτει από τις έντονες λεπτομέρειες- ανήκει
στο είδος εκείνο της πεζογραφίας που βασίζεται σε αληθινές ιστορίες
από βιωματικές αφηγήσεις και από εκτεταμένο ρεπορτάζ στο διαδίκτυο.

Ένα ανάγνωσμα που κάνει και τους πιο σκληρούς αναγνώστες να δακρύσουν...



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία