Μπορεί σήμερα τα προϊόντα της APIVITA AE να κερδίζουν διαρκώς έδαφος στις «δύσκολες» αγορές της Ασίας, αλλά για να μπορέσουν να φτάσουν στο Τόκιο και το Χονγκ Κονγκ, μια νεαρή φαρμακοποιός χρειάστηκε να …περπατήσει πολύ στους δρόμους της Αθήνας, λίγο πριν το 1980.
Η νεαρή ήταν η Νίκη Κουτσιανά, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της APIVITA, η οποία στο πρώτο φετινό τετράμηνο σημείωσε αύξηση πωλήσεων 60%, σε σχέση με πέρυσι, στις αγορές της Ασίας.
Η ιστορία της APIVITA, που μέχρι το 2013-2015 προβλέπεται να διαθέτει 16 σημεία πώλησης στην Ασία, ξεκινάει ουσιαστικά από ένα ... κουτί γεμάτο σαπούνια.
«Όταν δημιουργήσαμε τα πρώτα σαπούνια με πρόπολη και χωρίς άρωμα, πήγαμε ενάντια στο ρεύμα. Κανείς δεν τα πουλούσε. Έτσι, πήγα να τα πουλήσω μόνη μου. Έβαλα σε ένα ξύλινο κουτί 48 σαπούνια και άρχισα να πηγαίνω από φαρμακείο σε φαρμακείο για να τα πουλήσω, κάτι που δεν ήταν καθόλου εύκολο», σημείωσε η κα Κουτσιανά, μιλώντας σε εκδήλωση του Ελληνο-Βρετανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, με θέμα «Οι Γυναίκες στην Ηγεσία των Επιχειρήσεων», στη Θεσσαλονίκη.
«Πούλησα αυτό που δεν μπορούσε να πουληθεί»
«Τελικά, πούλησα αυτό που δεν μπορούσε να πουληθεί», είπε η κα Κουτσιανά, εξηγώντας ότι το προϊόν είχε δεκαπλάσια τιμή από ένα κοινό σαπούνι, λόγω συστατικών, ενώ θα διατίθετο μέσα από ένα δίκτυο διανομής (φαρμακεία), που μέχρι τότε δεν πουλούσε καλλυντικά.
Η "βάση" για τη δημιουργία της APIVITA ήταν ένα μικρό αθηναϊκό φαρμακείο. Εκεί, το 1972, η Νίκη γνώρισε τον Νίκο Κουτσιανά, όταν πήγε να κάνει την πρακτική της. Οι δύο νέοι παντρεύτηκαν (μέσα στο φαρμακείο) και συνειδητοποιώντας το κοινό τους πάθος για τη φύση, άρχισαν να παράγουν τα πρώτα φυσικά καλλυντικά στην Ελλάδα, που διέθεταν μόνο σε φίλους, συγγενείς και λιγοστούς πελάτες, μέχρι το 1979, όταν ίδρυσαν την Apivita και το πελατολόγιο "άνοιξε".
«Δεν ανατράφηκα για να γίνω ηγέτης»
Τελικά, η επιχειρηματίας γεννιέται ή γίνεται; «Δεν ανατράφηκα για να γίνω επιχειρηματική ηγέτιδα. [...]Ήμουν ένα μάλλον ντροπαλό παιδί, που πάντα ανησυχούσε για τα πράγματα που μπορούν να πάνε στραβά. Ήθελα, όμως, να είμαι πάντα πρώτη. Έτσι, για παράδειγμα, αν και ήμουν ένα παχουλό κορίτσι, κατάφερα να γίνω η πρώτη μπαλαρίνα στην τάξη μου», λέει η κα Κουτσιανά.
«Δεν πρόκειται να γίνεις πρώτη όσο ακολουθείς άλλους ανθρώπους»
Τί πρέπει να γνωρίζουν οι Ελληνίδες που θέλουν να στραφούν στο επιχειρείν; Σύμφωνα με την κα Κουτσιανά, ότι δεν θα μπορέσουν ποτέ να είναι πρώτες, αν ακολουθούν άλλες ιδέες ή άλλους ανθρώπους. Πρέπει να κινηθούν κόντρα στο ρεύμα. Επίσης, πρέπει να τολμήσουν να σπάσουν τους κανόνες, αλλά πριν τους σπάσουν, να τους γνωρίζουν καλά.
Σήμερα, το 75% των διευθυντικών στελεχών της Apivita είναι γυναίκες και το σύστημα φαίνεται ότι αποδίδει: οι συνολικές εξαγωγές της εταιρείας αντιστοιχούν στο 25% του τζίρου της, με προοπτική να φτάσουν στο 75%-80% στην επόμενη πενταετία.
Επέκταση σε Κίνα, Ταϊβάν και Σιγκαπούρη
Το 2014 η APIVITA αναμένεται να επεκταθεί στην Κίνα (Σαγκάη/Πεκίνο), ενώ διαθέτει επτά καταστήματα στην Ιαπωνία (άλλα δύο ανοίγουν φέτος) και παρουσία στο Χονγκ Κονγκ. Τον Ιούλιο ανοίγει νέο κατάστημα στην Ταϊβάν και τον Αύγουστο στη Σιγκαπούρη. Η επέκταση στην Ασία γίνεται σε συνεργασία με τις promoters «Αjinomoto» και «ImagineX».
Όπως σημείωσε η κα Κουτσιανά , το brand της Apivita, αν και είναι ταυτισμένο με την Ελλάδα, κατορθώνει μέχρι στιγμής να διατηρεί το θετικό του χαρακτήρα, παρά τον αρνητισμό, που πράγματι εκδηλώνεται διεθνώς για τη χώρα και τις ελληνικές επιχειρήσεις.
Όπως είπε οι επιχειρήσεις που δουλεύουν μεθοδικά και ποιοτικά, πετυχαίνουν να μπούνε ακόμη και σε αγορές στις οποίες υπάρχει αμφισβήτηση.
Ανάμεσα στα προϊόντα- ναυαρχίδες της εταιρείας, περιλαμβάνονται οι μονοδοσικές μάσκες προσώπου «εξπρές», που αποτελούν παγκόσμια καινοτομία και πραγματοποιούν παγκοσμίως πωλήσεις 2.000.000 τεμαχίων ετησίως, 251 κάθε ώρα και τεσσάρων κάθε λεπτό!
«Platinum promoter» στους Ολυμπιακούς του Λονδίνου
Στο μεταξύ, τον τίτλο του «platinum promoter» των Ολυμπιακών του Λονδίνου κέρδισε η Apivita, που ξεκίνησε νέα συνεργασία με την αλυσίδα Marks & Spencer, στο πλαίσιο της δημιουργίας ξεχωριστών τμημάτων καλλυντικών στα καταστήματά της.
Η Apivita θα έχει παρουσία στα πρώτα τέσσερα τέτοια καταστήματα, όπου θα προβάλει όχι μόνο τα προϊόντα της, αλλά και την Ελλάδα, ενώ σταδιακά, σε περίοδο ενός έτους, προβλέπεται να τοποθετηθεί σε 100 σημεία πώλησης της Marks& Spencer.
Οι πωλήσεις της Αpivita παρέμειναν πέρυσι στα επίπεδα του 2010 (περίπου 27 εκατ. ευρώ)._