|
| | | |
Καλοκαίρι με νέες εκδόσεις. Τι θα κυκλοφορήσει μέχρι τα τέλη Ιουλίου
Αθήνα
H κρίση στον χώρο του βιβλίου μεγαλώνει καθημερινά, αλλά ο εκδοτικός κόσμος, παρά τη σαφή μείωση των πωλήσεων και της παραγωγής, τις υπερβολικά καθυστερημένες πληρωμές και τα τεράστια χρηματοδοτικά προβλήματα, προσπαθεί πάση θυσία να μην υποστείλει σημαία. Βαδίζοντας προς τα τέλη Ιουνίου και εν όψει των δύο «μακρών» καλοκαιρινών μηνών που ακολουθούν, οι εκδότες ετοιμάζονται να ρίξουν στην αγορά αρκετούς καινούργιους τίτλους. Κάποιοι έχουν ήδη ολοκληρώσει τον κύκλο της καλοκαιρινής περιόδου και θα εμφανιστούν με νέα βιβλία μόνο με την έναρξη του φθινοπώρου, οι περισσότεροι, όμως, θα συνεχίσουν να τροφοδοτούν τα βιβλιοπωλεία με φρέσκο υλικό τουλάχιστον μέχρι τα μέσα Ιουλίου.
Η λογοτεχνία (ελληνική και ξένη) θα έχει τη μερίδα του λέοντος κατά τη διάρκεια της θερινής εξόρμησης των εκδοτών μια και ακόμα και σε συνθήκες οξυμένης κρίσης μοιάζει να μην έχει χάσει το κοινό της. Σε ό,τι αφορά την ελληνική λογοτεχνία, η επιστροφή του Νίκου Καχτίτση ύστερα από πολλά χρόνια εκδοτικής απουσίας αποτελεί σίγουρα γεγονός. Ο ιδιότυπος (στραμμένος μονίμως στον εσωτερικό του κόσμο) πεζογράφος της πρώτης μεταπολεμικής γενιάς, που έζησε επί χρόνια στο Μόντρεαλ και πέθανε σε ηλικία 44 ετών, θα στεγαστεί στις εκδόσεις «Κίχλη» από τις οποίες θα κυκλοφορήσει σύντομα το έργο του «Ο εξώστης», σε επιμέλεια Ε. Χ. Γονατά (1924-2006) και με σχέδια της Εύης Τσακνιά. Την έκδοση θα συνοδεύουν κατατοπιστικά σημειώματα και φιλολογικά σχόλια των Γιάννη Δημητρακάκη, Βίκτωρα Καμχή και Γιώτας Κριτσέλη. Ας σημειωθεί ότι οι εκδόσεις «Κίχλη» προγραμματίζουν να επανεκδώσουν το σύνολο του λογοτεχνικού έργου του Καχτίτση. Από τις ίδιες εκδόσεις, στη σειρά «Άστεγα», θα κυκλοφορήσει αυτές τις ημέρες και το αφήγημα του Αλέξανδρου Ίσαρη «Προσκέφαλο με φύλλα λεμονιάς».
Ο Θωμάς Κοροβίνης, που τιμήθηκε πέρσι με το κρατικό βραβείο μυθιστορήματος για το βιβλίο του «Ο γύρος του θανάτου», θα είναι η πρόταση των εκδόσεων «Άγρα», από τις οποίες θα κυκλοφορήσει το παπαδιαμαντικής έμπνευσης πεζογράφημά του «Το αγγελόκρουσμα. Η τελευταία νύχτα του κυρ-Αλέξανδρου».
Από τις εκδόσεις Καστανιώτη θα κυκλοφορήσουν δύο μυθιστορήματα: «Το αηδόνι στο πόδι της» του Κωστή Γκιμοσούλη, όπου ένας ταξιτζής ο οποίος λατρεύει τα παραμύθια και περιστοιχίζεται από πολλές γυναίκες θα δει ένα παραμύθι να αλλάζει ολόκληρη τη ζωή του, και η «Χήρα του Πειραιά» της Φιλομήλας Λαπατά, που συνιστά συνέχεια της γνωστής επιτυχίας «Η ξυπόλυτη των Αθηνών» και αφηγείται την ιστορία της Λάουρας Αλφιέρι-Ρώμα, η οποία φτάνει στον Πειραιά εν έτει 1910, αναζητώντας τα οικογενειακά ίχνη του για πάντα χαμένου αγαπημένου της. Από τις εκδόσεις Γκοβόστη, τέλος, θα κυκλοφορήσει η συλλογή διηγημάτων της Μαρίας Λαμπαδαρίδου-Πόθου «Τα θαύματα θυμώνουν όταν δεν τα πιστεύεις», ένα βιβλίο στο οποίο κυριαρχούν τα θέματα του άδικου, της αβεβαιότητας και της ήττας.
Η ΕΠΕΛΑΣΗ ΤΟΥ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟΥ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑΤΟΣ
Στο πεδίο της ξένης λογοτεχνίας, θεαματική θα είναι η παρουσία του αστυνομικού μυθιστορήματος. Από τις εκδόσεις «Κέδρος» θα κυκλοφορήσει η επίτομη έκδοση της διάσημης τριλογίας του Φίλιπ Κερ «Η τριλογία του Βερολίνου», που περιλαμβάνει τις «Βιολέτες του Μάρτη» (μτφρ. Αντώνης Καλοκύρης), τον «Χλομό εγκληματία» και το «Γερμανικό ρέκβιεμ» (και τα δύο μεταφρασμένα από τη Ντενίζ Ρώντα). Η τριλογία διαδραματίζεται στο Βερολίνο, καλύπτοντας τα χρόνια από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1936 έως και την πρώτη περίοδο μετά την πτώση του ναζισμού. Από τις εκδόσεις «Άγρα» θα κυκλοφορήσουν τα κλασικά μυθιστορήματα αγωνίας και μυστηρίου «Οι διακοπές του Μαιγκρέ» (μτφρ. Αργυρώ Μακάρωφ) του Ζορζ Σιμενόν και «Οι εννέα ράφτες» (μτφρ. Παλμύρα Ισμυρίδου) της Ντόροθι Σάγιερς, που θα συμπληρωθούν με το «Αντίο Μαδρίτη» (μτφρ. Κρίτων Ηλιόπουλος) του Πάκο Ιγνάσιο Τάιμπο ΙΙ, ένα βιβλίο που συνδυάζει την αστυνομική πλοκή με την έντονη κοινωνική κριτική της σύγχρονου Μεξικού.
Στο σύγχρονο αστυνομικό μυθιστόρημα ρίχνουν το βάρος τους και οι εκδόσεις «Πόλις» από τις οποίες θα κυκλοφορήσει το βιβλίο του Γκούναρ Στόλεσεν «Μαύρα πρόβατα» (μτφρ. Γιάννης Στρίγκος): μια κριτική ματιά στα φαινόμενα της νορβηγικής κοινωνίας, που συστεγάζει το υποδόριο χιούμορ με την ψυχολογική ανάλυση. Και από τη Νορβηγία στην Ιταλία με το μυθιστόρημα της Ντόνα Λεόν «Ρέκβιεμ για τη γυάλινη πολιτεία» (μτφρ. Ρίτα Κολαϊτη), που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Καστανιώτη: ένα βιβλίο ανάμεσα στον πολιτικό ακτιβισμό και το οικολογικό θρίλερ. Κλείνοντας την περιήγηση στην αστυνομική λογοτεχνία, «επικό θρίλερ» χαρακτηρίζεται το μυθιστόρημα του Τομ Ρομπ Σμιθ «Ο μυστικός λόγος» (μτφρ. Ουρανία Παπακωνσταντοπούλου), που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη και έχει ως σκηνικό της δράσης του το παγωμένο σοβιετικό τοπίο, όπου όλα συμβαίνουν πάνω σʼ ένα τρένο γεμάτο από κρατουμένους των γλουλάγκ.
Η ΑΞΙΑ ΤΩΝ ΚΛΑΣΙΚΩΝ
Τη θέση τους στις μεταφράσεις της ξένης λογοτεχνίας διεκδικούν και οι κλασικοί. Από τις εκδόσεις «Άγρα» θα κυκλοφορήσουν τα μυθιστορήματα των Στέφαν Τσβάιχ «Επικίνδυνος οίκτος» (εισαγωγή Joan Acocella, μτφρ. Μιμίκα Κρανάκη) και Ρέι Μπράντμπερι «Φαρενάιτ 451» (νέα μτφρ. Βασίλη Δουβίτσα). Από τις εκδόσεις Καστανιώτη θα κυκλοφορήσει το μυθιστόρημα του Γκίντερ Γκρας «Γάτα και ποντίκι» (μτφρ. Έμμη Βαϊκούση), όπου ένας ευπαθής νεαρός καταβροχθίζεται από το κοινωνικό του περιβάλλον.
Οι εκδόσεις Γκοβόστη θα παρουσιάσουν το μυθιστόρημα του Τζον Στάινμπεκ «Τορτίλα Φλατ» (σε μια όχι ιδιαιτέρως γνωστή μετάφραση του Άρη Αλεξάνδρου), όπου πρωταγωνιστεί η Αμερική της δεκαετίας του 1930, παραδέρνοντας ανάμεσα στην οικονομική ύφεση, το αλκοόλ και τις αδιέξοδες προσωπικές συγκρούσεις. Οι εκδόσεις «Νεφέλη» θα δώσουν από την πλευρά τους μια ποιητική νότα με το έργο του Φερνάντο Πεσσόα «Θαλασσινή ωδή», το οποίο υπογράφει ο ετερώνυμός του Αλβάρο ντε Κάμπο.
ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ
Περνώντας στη σύγχρονη ξένη λογοτεχνία, από τις εκδόσεις «Πόλις» θα κυκλοφορήσουν τα μυθιστορήματα του Πιέρ Ασουλίν «Οι προσκεκλημένοι» (μτφρ. Ρίτα Κολαϊτη), μια ειρωνική αποκάλυψη της έπαρσης, αλλά και της επιτήδευσης των αστικών τρόπων, και του Αλέν Μπλοτιέρ «Τόμι» (μτφρ. Αγγελική Τσέλιου), ένα βιβλίο το οποίο διεκτραγωδεί το δράμα της συμβίωσης ενός νεαρού ηθοποιού με τον χαρακτήρα που ενσαρκώνει.
Στις εκδόσεις Πατάκη θα διαβάσουμε τα μυθιστορήματα της Σίρι Χούστβεντ «Το καλοκαίρι δίχως άνδρες» (μτφρ. Χίλντα Παπαδημητρίου), ένα βιβλίο που μιλάει για τον προαιώνιο πόλεμο ανάμεσα στα δύο φύλλα, κοιτάζοντας προς τη μεριά των γυναικών, και της Καταρίνα Ματσέτι «Ο τύπος του διπλανού τάφου» (μτφρ. Τιτίνα Σπερελάκη), ένα έργο που αναφέρεται σʼ έναν ασυνήθιστο έρωτα, όπως και στην αδυναμία μας να χειραφετηθούμε από την κοινωνική τάξη στους κόλπους της οποίας έχουμε ανατραφεί.
|
|
|
|
ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!
|
Όλα τριγύρω
αλλάζουνε και όλα
στα ίδια μένουν...
ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία».
Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με
την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια
έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την
αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να
την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων
- εραστών και της εξουσίας...
ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του
80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και
πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης,
σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα
το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής
μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε
θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο
τόπος και εκείνη η γενιά.
ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές
«μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις
ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον
περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που
χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών
ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα
ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της
...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που
βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι
στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους,
για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως
της όποιας εκλογικής αναμέτρησης...
ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν
δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον
από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία
επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα
κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν
υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική
σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική
εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι
σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που
ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι
πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που
...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων»
ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον
δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν
παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για
δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει...
ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια
και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. ¶ραγε τι ζητούσα και
γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που
είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την
δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του
Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής
τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι
περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους
«τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές
τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...
|
Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας
|
Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>
|
|
|
|
|