Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




<<Τα παιδιά της τραμουντάνας>>, ένα πολιτικό- ερωτικό μυθιστόρημα του
δημοσιογράφου ’ρη Σκιαδόπουλου



Αθήνα

<<Τα παιδιά της τραμουντάνας>> λέγεται το καινούργιο βιβλίο του
δημοσιογράφου ’ρη Σκιαδόπουλου, που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις
Γαβριηλίδης. Ένα μυθ-ιστόρημα. Δηλαδή ένας προσωπικός μύθος μέσα στη
σύγχρονη πολιτική ιστορία. Ένας μύθος στην πραγματικότητα. Μια
ανθρώπινη ιστορία μέσα στο κίνημα για κοινωνική αλλαγή. Ένας έρωτας
και μια τραγωδία. Ένα βιβλίο, που όταν τελειώσεις τις 263 σελίδες του,
νοιώθεις ένα κόμπο στο λαιμό, αλλά και μια ανακούφιση από την απόλαυση
του κειμένου.

Η υπόθεση: Ο εξηντάρης Ανέστης Γκούρας, απόφοιτος Ανωτάτης Εμπορικής,
παλιός αγωνιστής της αριστεράς από το Μεσολόγγι, ζει στις μέρες μας
αποτραβηγμένος στο Λυγουριό της Επιδαύρου. Οικογενειάρχης, αλλά με μια
γυναίκα που έχει ξεπορτίσει, οικονομημένος ως έμπορος κρεάτων, τώρα
ταβερνιάρης, με μια ψησταριά και ξενώνα από επιδοτήσεις της Ευρωπαϊκής
Ένωσης, με καλή σύνταξη, άνετο σπίτι, όμως καρδιοπαθής που δεν του
μένει παρά να αναπολεί τις μέρες των αγώνων. Ένα αυγουστιάτικο πρωινό
απομονώνεται στο πατάρι και ξεκλειδώνει το συρτάρι του γραφείου όπου
χρόνια φύλαγε ένα κιτρινισμένο ημερολόγιο από τότε που ήταν στέλεχος
της οργάνωσης Λαμπράκη.

Η δομή: ο συγγραφέας- αφηγητής παραθέτει αποσπάσματα -ιδιόγραφα
σημειώματα από το ημερολόγιο και, ακολούθως, συμπληρώνει όσα ο ήρωας
αποσιωπά. Στα επόμενα κεφάλαια αναπτύσσεται επεισόδιο- επεισόδιο το
έργο της ζωής του και της ζωής μιας κοινωνίας που ζει την τρομοκρατία
του χωροφύλακα, την κατάδοση του χαφιέ και το διαχωρισμό σε
εθνικόφρονες και μιάσματα.

Οι ήρωες: Κομμουνιστές, δημοκρατικοί, συνοδοιπόροι, συντηρητικοί,
δημοκρατικοί Δεξιοί, ο χαφιές, ο χωροφύλακας, ο κρυφοΠαπανδρεϊκός
αξιωματικός της χωροφυλακής, ο καριερίστας διοικητής, ο δειλός
συμμαθητής, η πανέμορφη Υακίνθη η οποία είναι κόρη Γερμανού στρατιώτη
που ερωτεύθηκε τη μητέρα της και μίσησε τον Χίτλερ αλλά μετά τον
πόλεμο δεν τους έδωσε σημεία ζωής.

Η γλώσσα: Ρεαλιστική έως ωμή, όταν χρειάζεται, διανθισμένη με την
ιδιόλεκτο γλώσσα των ψαράδων του Μεσολογγίου .

Ο πρωταγωνιστής: Ο νεολαίος Ανέστης Γκούρας , γιός εξόριστου
κομμουνιστή, οργανώνεται στη νεολαία της Αριστεράς στηρίζοντας τον
αγώνα των φτωχών ψαράδων που αντιμετωπίζουν την εκμετάλλευση από τους
κομματάρχες ψαρέμπορους .Αυτοί λυμαίνονται τα αγαθά της λιμνοθάλασσας,
χάρη στην εύνοια του κράτους και παρακράτους . Με την Υακίνθη
δημιουργούν μια σχέση έρωτα και αγώνα. Η ασφάλεια τους κυνηγάει
παντού. Εκείνους και την παρέα τους. Τους θεωρεί επικίνδυνους για τη
Δημοκρατία, καθώς πίσω από την ανιδιοτέλειά τους κρύβεται - λέει- ο
απώτερος στόχος των καθοδηγητών τους για επιβολή κομμουνιστικής
δικτατορίας. Εκείνοι δεν το βάζουν κάτω, αλλά κάποιοι ετοιμάζουν
στρατιωτική δικτατορία .

Το βιβλίο είναι γραμμένο με την οπτική ότι κάθε αριστερό είναι
καθαγιασμένο , αλλά - ακόμη και αν είσαι από την άλλη πλευρά -
κερδίζεις, ως αναγνώστης, από τη λογοτεχνική δύναμη του συγγραφέα ,ο
οποίος, με ένα κοίταγμα Καζαντζακικό ,δίνει εξαίσιες περιγραφές. Όπως
αυτή με το ζεϊμπέκικο του πατέρα : <<Στην ταβέρνα με τη τσίκνα από το
χέλι στα κάρβουνα, μπροστά σε φάτσες σμιλεμένες από το μόχθο, τ΄αγιάζι
και την αρμύρα, με κακοζωϊσμένους άντρες ,αλλά σκληροτράχηλους σαν
χτικιασμένους ήρωες του ΄21, πρώτη φορά ο Ανέστης έβλεπε τον πατέρα
του να πηγαινοέρχεται τσάρκα από τον Παράδεισο στην Κόλαση κι από τον
ουρανό στη γη με μια κίνηση που ΄δειχνε πως, όπου κι αν στεκόταν,
όρθιος θα ΄μενε>>.

Το μυθιστόρημα φτάνει στην κορύφωσή του με τον σοδομισμό της Υακίνθης
από τον ασφαλίτη ονόματι Σπίνο, ένα άγριο βράδυ στη λιμνοθάλασσα,
γεγονός που την οδηγεί σε απώλεια μνήμης. Ο μόνος που είδε τη φρικτή
σκηνή είναι ο <<αναρχομουρλός>> Μπουκαδούρας που ζει εκεί παρέα με τη
μοναξιά του. Στα αναπάντεχα, ο Γερμανός Χανς, πατέρας της Υακίνθης,
εμφανίζεται στο Μεσολόγγι, εντοπίζει τη γειτονιά της γυναίκας που
ερωτεύθηκε στον πόλεμο, παίρνοντας μάνα και κόρη στη Γερμανία. Ο
Μπουκαδούρας αναλαμβάνει την τιμωρία του βιαστή. Τον πιάνει. Ανοίγεται
στη θάλασσα με τη βάρκα, βάζει φωτιά, τον καίει και καίγεται μαζί του.
Ξημερώματα 21ης Απριλίου η δικτατορία ανακόπτει την πορεία προς την
ομαλότητα, καταπιέζοντας αριστερούς, κεντρώους και δεξιούς. Ο Ανέστης
κρύβεται σε ένα σπίτι συντρόφου του στην Επίδαυρο. Ύστερα από την
Αμνηστία του Παπαδόπουλου ασχολήθηκε μόνο με το εμπόριο κρεάτων...

Σαράντα χρόνια μετά, σε μια διασταύρωση στο Λυγουριό, πηγαίνοντας για
το σπίτι του, βλέπει από μακριά ένα μαύρο <<’ουντι>> με ξένες πινακίδες
με ένα ζευγάρι στην ηλικία του. Με σπασμένα ελληνικά η γυναίκα ρωτάει
τους περαστικούς αν πηγαίνουν καλά για τα Μέθανα. Ο Γερμανός σύζυγος
λέει στα γερμανικά <<Υακίνθη, γρήγορα μη μας πιάσει η νύχτα>>. Εκείνη
απαντά πως <<κάτι μου θυμίζει ο κύριος>>. Και αμέσως φεύγουν για τον
τουριστικό προορισμό τους...

Η τελευταία ημερολογιακή σημείωση έχει ημερομηνία 6 Μαΐου 2012.
Παραμονή των εκλογών:<<Νοιώθω αμήχανος και απελπισμένος... Τι αγώνες, τι
φυλακές, τι εξορίες, τι όνειρα. Τίποτα δεν πάει χαμένο - μας έλεγαν...
Όλα πήγαν χαμένα...>>.



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία