Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Μεσαίωνας

Εκατομμύρια γυναίκες σε όλο τον κόσμο έχουν υποστεί κλειτοριδεκτομή



Αθήνα-(Ανταπόκριση Μαρία Κουζινοπούλου)

Περίπου 140 εκατομμύρια κορίτσια και γυναίκες σε όλο τον κόσμο έχουν υποστεί κλειτοριδεκτομή, οι περισσότερες όσο ήταν ακόμα ανήλικες, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας.

Τα πρωτεία στην πρακτική αυτή κατέχει η Αφρική, όπου υπολογίζεται ότι 101 εκατομμύρια κορίτσια άνω των 10 ετών έχουν «κοπεί». Σχετική έκθεση της Unicef αναφέρει, εξάλλου, ότι οι χώρες της Αφρικής με τα μεγαλύτερα ποσοστά ακρωτηριασμού των γυναικών είναι η Σομαλία (98%), η Γουινέα (96%), το Τζιμπουτί (93%) και η Αίγυπτος (91%).

Στη μάχη της ενημέρωσης της παγκόσμιας κοινής γνώμης σχετικά με την πρακτική της κλειτοριδεκτομής, το ελληνικό τμήμα της «ActionAid» επιστρατεύει τη δύναμη του κινηματογραφικού φακού και παρουσιάζει ντοκιμαντέρ με τίτλο «Excision», σε συνεργασία με την εταιρεία παραγωγής «Indigo View Productions».

Το ντοκιμαντέρ, που φέρει την υπογραφή της σκηνοθέτριας Βίκυς Βελλοπούλου και γυρίστηκε τον περασμένο Ιανουάριο, εστιάζει στην πρακτική της κλειτοριδεκτομής σε μια πολύ φτωχή και απομακρυσμένη περιοχή της Κένυας.

Στόχος του είναι να ερευνήσει τις επιπτώσεις της κλειτοριδεκτομής στις τοπικές κοινωνίες της Κένυας και να καταγράψει την αλλαγή που συμβαίνει στο θέμα αυτό.

«Πρόκειται για ένα θέμα που όταν αρχίσαμε να το συζητάμε με την ActionAid μου φάνηκε συγκλονιστικό και σκέφτηκα ότι πρέπει να ειπωθεί. Στην Κένυα του 2013, κορίτσια ηλικίας από 6 έως 15 ετών υφίσταται ακρωτηριασμό των εξωτερικών γεννητικών οργάνων», εξηγεί η σκηνοθέτρια, Βίκυ Βελλοπούλου.

Στην Κένυα το ποσοστό της κλειτοριδεκτομής, σε ολόκληρη τη χώρα, είναι περίπου 27%, αλλά σε ορισμένες περιοχές είναι σχεδόν καθολική. Οι μισές από τις 42 φυλές της Κένυας κάνουν κλειτοριδεκτομή, παρόλο που από το 2011 έχει τεθεί σε ισχύ νόμος που απαγορεύει τον ακρωτηριασμό των γυναικείων γεννητικών οργάνων.

Μία από τις φυλές της Κένυας που συνεχίζει να εφαρμόζει τη συγκεκριμένη πρακτική είναι και η φυλή των Ποκότ, που υποβάλλει τα κορίτσια σε κλειτοριδεκτομή, προκειμένου να «καθαρίσουν» και να ετοιμαστούν για γάμο, και μάλιστα σε συνθήκες υγιεινής ανύπαρκτες.

«Το στοίχημά μας όταν ταξιδέψαμε στην Κένυα ήταν να αφήσουμε τις δυτικές πεποιθήσεις μας στο αεροπλάνο και να μπούμε στην κοινότητά τους χωρίς κριτική διάθεση για να κατανοήσουμε τα έθιμά τους, όσο ακραία και αν είναι», επισημαίνει η κ. Βελλοπούλου.

Οι Ποκότ ζουν κυρίως στα δυτικά της Κένυας και λιγότεροι στην Ουγκάντα. Ο πληθυσμός τους υπολογίζεται σε 700.000. Ζουν σε μια από τις πιο φτωχές περιοχές του κόσμου. Η γη τους είναι άνυδρη και οι περισσότεροι είναι κτηνοτρόφοι. Η γυναίκα έχει υποδεέστερη θέση στην κοινότητά τους. Ο ρόλος της είναι να μεγαλώνει παιδιά, να φροντίζει τα ζώα και να είναι πιστή στον άντρα της.

Η πρακτική του ακρωτηριασμού στους Ποκότ χάνεται στα βάθη του χρόνου, δεν συνδέεται όμως με θρησκευτικές πεποιθήσεις, αλλά με πολιτιστικά έθιμά τους. Τα κορίτσια πρέπει να φανούν γενναία, να μην κλάψουν, να μη φωνάξουν, την ώρα που η γυναίκα που εκτελεί και χρέη μαίας στην κοινότητα, τα κόβει με το ίδιο ακονισμένο δόρυ το ένα μετά το άλλο.

«Η κλειτοριδεκτομή είναι σημείο αναφοράς στη ζωή μιας γυναίκας. Από τη στιγμή που θα συμβεί, όλα παίρνουν το δρόμο προς τον “ενήλικο βίο”. Θα αφήσει το σχολείο, θα παντρευτεί, θα υπηρετήσει και εξυπηρετήσει τον άντρα της στις ανάγκες του», παρατηρεί η σκηνοθέτρια του ντοκιμαντέρ.

Συχνά τα ίδια τα κορίτσια ζητούν να τα ακρωτηριάσουν γιατί έτσι πρέπει. Αλλιώς δεν θα γίνουν ποτέ μέλη της κοινωνίας τους, δεν θα παντρευτούν, δεν θα κάνουν παιδιά, δεν θα είναι «αγνά» και «καθαρά», ώστε να μπορούν να παίρνουν μέρος στις τελετές των Ποκότ.

«Φοβήθηκα να πω όχι», εξομολογείται ένα από τα κορίτσια στο ντοκιμαντέρ. «Με χτύπησαν και μου είπαν να ακολουθήσω το δρόμο», θυμάται κάποιο άλλο.

Επίσης, ο ακρωτηριασμός περιβάλλεται από μύθους που ενισχύουν τη θέση του στην κοινωνία. Ορισμένοι από αυτούς είναι ότι ο άνδρας που θα παντρευτεί μη ακρωτηριασμένη γυναίκα, πιθανότατα θα πεθάνει, ότι οι παραδοσιακές μαμές ρισκάρουν να χάσουν την όρασή τους, όταν βοηθούν μια μη ακρωτηριασμένη γυναίκα να γεννήσει, ότι μια μη ακρωτηριασμένη γυναίκα δεν μπορεί να παντρευτεί γιατί δεν μπορεί να συλλάβει.

Σε έρευνα της «ActionAid» στην περιοχή, φαίνεται ότι τα μισά κορίτσια από όσα έχουν υποστεί τον ακρωτηριασμό, έχουν επιπλοκές είτε κατά τη διάρκεια του ακρωτηριασμού είτε μετά.

Ο φακός του ντοκιμαντέρ εστιάζει κυρίως στις ιστορίες της Τσεμόγιο και της Τσεπόν, που έχουν υποστεί την πρακτική. Για την Τσεμόγιο οι επιπτώσεις του ακρωτηριασμού ήταν τραγικές: μόνιμη ακράτεια και δύο μωρά νεκρά κατά τη γέννα. Μάλιστα, στόχος της ομάδας που δούλεψε για το ντοκιμαντέρ είναι να διοργανώσει στο μέλλον σειρά δράσεων προκειμένου να συγκεντρωθούν χρήματα για να εγχειριστεί η Τσεμόγιο και να αποκατασταθεί εν μέρει η υγεία της.

Η Τσεπόν συνειδητοποίησε εκ των υστέρων ότι η τομή δεν σημαίνει μόνο πόνο και κίνδυνο για την υγεία της, αλλά και τέλος στο σχολείο και υποχρεωτικό γάμο με κάποιον που δεν ξέρει. Οι δύο αυτές γυναίκες είναι από τις πρώτες της κοινότητάς τους που συνειδητοποίησαν ότι ο ακρωτηριασμός δεν είναι υποχρεωτικός, αλλά υπάρχει επιλογή.

Η «ActionAid» κάνει συστηματική δουλειά για την εξάλειψη του εθίμου. Έχει δημιουργήσει προγράμματα στα σχολεία για την εκπαίδευση των παιδιών (κοριτσιών και αγοριών) μεταφέροντας το μήνυμα στη νέα γενιά. Αντίστοιχα, γίνονται εργαστήρια γονέων και συζητούν για τον ακρωτηριασμό, κυρίως όταν πλησιάζει η εποχή της τελετής.

Επίσης, έχει δημιουργήσει ξενώνα για κορίτσια που είτε δεν θέλουν να ακρωτηριαστούν, είτε δεν θέλουν να παντρευτούν πριν τελειώσουν το σχολείο. Συνεργάζεται με τις αρχές, ώστε από τη μια να φυλάσσεται ο χώρος και από την άλλη να τηρείται ο νόμος. 



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία