|
| | | |
Η ef αγαπάει την Τέχνη
---------------------------------
«Το Φονικό της Ιζαμπέλλας Μόλναρ» από το Πρόχειρο Θέατρο: όταν η Τέχνη γίνεται Ιδέα για να υπηρετήσει τη Zωή
Αθήνα (Πέμπτη)
Με μία λιτή αλλά πλούσια σε σκηνοθετική αρτιότητα και εξαιρετική ερμηνεία, παράσταση συνεχίζει την δημιουργική πορεία του το Πρόχειρο Θέατρο.
Αυτή τη φορά είναι «Το Φονικό της Ιζαμπέλλας Μόλναρ», το διήγημα του Δημήτρη Χατζή που διερευνά τη σχέση τέχνης-ζωής μέσα από τον κόσμο της Ουγγαρέζας γλύπτριας Ιζαμπέλας Μόλναρ. Σε πρώτο πρόσωπο, και με πολλά στοιχεία δοκιμιακής γραφής, το διήγημα θέτει καίρια ζητήματα πάνω στη σχέση ανάμεσα στην καλλιτεχνική δημιουργία, την προσωπική ζωή και την πραγματικότητα.
Τρείς γυναίκες, η Δέσποινα Γκάτζιου, η Ειρήνη Ράπτη, η Ηλέκτρα Γεννατά, και η ηχογραφημένη φωνή του Γιώργου Γκάτζιου καταφέρνουν να κινηθούν και να αποδώσουν με σεβασμό ένα αριστουργηματικό έργο, που με πρόσχημα τη γλυπτική μιλά για την τέχνη και μέσω αυτής για το στοίχημα με τη ζωή. Ένα στοίχημα που επικαλείται με τη σειρά της και αυτή η χούφτα καλλιτεχνών βάζοντας τα εργαλεία τους ως ηθοποιοί και θέτοντάς τα στην υπηρεσία ενός βαθυστόχαστου συγγραφέα.
"Είναι", λέει η Δέσποινα Γκάτζιου που σκηνοθέτησε το έργο, "η ματιά ενός ανθρώπου που είναι βαθύτατα διανοούμενος που είναι αριστερός, που η σκέψη του είναι επαναστατική στην ουσία και όχι στο περιτύλιγμά της και ορίζει τα πράγματα μέσα από τον άξονα της ύπαρξης. Δηλαδή, λέει ότι η ανθρώπινη ύπαρξη έχει έναν άξονα πάνω στον οποίο πρέπει να εδράζεται, πυρήνας είναι η ποίηση κι ότι μπορεί να καταλάβει κανείς μέσα από αυτό. Κι ο Χατζής αποσυνδέει την προσωπικότητα του καλλιτέχνη από το έργο. Το έργο είναι ένα υπαρξιακό γεγονός που φεύγει από τον δημιουργό του και γίνεται κτήμα όλων των ανθρώπων, σχεδόν του σύμπαντος θα λέγαμε. Υπό αυτή την έννοια το έργο είναι πολύ σπουδαίο και στην ουσία προσδιορίζει και τον τρόπο με τον οποίο ο καλλιτέχνης μπορεί να κινείται, να κάνει τη δουλειά του, χωρίς πρέπει".
"Εμείς", προσθέτει η ίδια, "η Ηλέκτρα Γιαννατά, η Ειρήνη Ράπτη, ο Γιώργος Γκάτζιος με τη φωνή του κι εγώ, κάναμε την εξής προσπάθεια: να κρατήσουμε αυστηρά τον αφηγηματικό χαρακτήρα του έργου, δεν κάναμε διασκευή, ούτε έχουμε δραματοποιήσει τίποτα. Γιατί δεν μπορείς να παραβιάζεις ένα αριστούργημα, όταν έχεις αναγνωρίσει ότι είναι αριστούργημα".
Το Πρόχειρο Θέατρο ιδρύθηκε για να προσφέρει καταφύγιο σε νέους ηθοποιούς, στην ανάγκη τους να συνεχίσουν να ασκούν την θεατρική τέχνη μέσα στους δύσκολους χρόνους που διανύουμε. Η πρώτη του εμφάνιση έγινε το 2009 στην ιστορική σκηνή του Θεάτρου Τέχνης Κάρολος Κούν, με την παράσταση «Cafe la femme - Η πιο δυνατή». Φέτος, με το αριστουργηματικό διήγημα του Χατζή, το Πρόχειρο Θέατρο κάνει ένα περαιτέρω σημαντικό βήμα.
"Το Πρόχειρο θέατρο δεν είναι ακριβώς μια ομάδα", μας λέει η Δέσποινα Γκάτζιου, "είναι μια ιδέα που μας στεγάζει, πρώτα και κύρια εμένα και μετά όλους τους συνεργάτες και έχει τον εξής χαρακτήρα: επειδή πάρα πολλοί άξιοι ηθοποιοί που είναι πολλά χρόνια σε αυτό τον χώρο και που δεν βρέθηκαν μια ωραία μέρα στα καλά καθούμενα, αλλά σπούδασαν, ξανασπούδασαν, δούλεψαν σε σπουδαίες δουλειές κ.λ.π., βρεθήκαμε πια στις μέρες μας να μην έχουμε τη δυνατότητα να κάνουμε αληθινό θέατρο, ουσιαστικό, τη δουλειά μας δηλαδή, αναζητήσαμε διέξοδο".
"Η ανεργία είναι τρομερή", λέει η Δ. Γκάτζιου, "οι συνθήκες κι αν ακόμα βρεις δουλειά είναι αθλιότατες, γι' αυτό είπαμε ότι δεν θα παραιτηθούμε επειδή οι συνθήκες είναι δύσκολες, αλλά θα συνεχίσουμε να μαστορεύουμε την τέχνη μας. Γιατί ο ηθοποιός είναι τεχνίτης κι όταν καταργηθεί η σχέση η καθημερινή, η χειρονακτική με τη δουλειά του παύει να υπάρχει. Δεν είναι σαν το ποδήλατο, άπαξ το μαθαίνεις και το χεις. Είναι η ανάσα μας, είναι το σώμα μας, είναι η φωνή μας, είναι η φαντασία μας, είναι η σκέψη μας, είναι η καλλιέργειά μας, είναι η κοινωνικότητά μας, είναι η σχέση μας με τους ανθρώπους γύρω μας, λοιπόν όλα αυτά τα πράγματα πρέπει καθημερινά να βρίσκονται στον εργαστηριακό μας χώρο, αν αυτό δε συμβαίνει, δεν υπάρχει θέατρο. Λοιπόν είμαστε πρώτα και κύρια μαστόροι. Έτσι πήραμε την απόφαση ότι εμείς θα δουλεύουμε πάνω σε ένα δοσμένο θέμα κι αν δώσει ο Θεός αυτό θα γίνει μια παράσταση που θα βγει. Γι΄αυτό και το Πρόχειρο θέατρο, μια πρόχειρη αφορμή γίνεται η αιτία να γίνει μια παράσταση. Ματώνουμε γι' αυτό το πράγμα".
Στο Ιωνικό Κέντρο, Λυσίου 11 στην Πλάκα, για τις ανάγκες της παράστασης η Αίθουσα Τέχνης ΑΠΕΛΛΗΣ διαμορφώθηκε έτσι ώστε να μοιάζει με εργαστήριο.
Οι παραστάσεις (με εισιτήριο 15 ευρώ) θα δίνονται έως τις 19 Ιουνίου, κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή, στις 9.00 μμ.
|
|
|
|
ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!
|
Όλα τριγύρω
αλλάζουνε και όλα
στα ίδια μένουν...
ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία».
Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με
την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια
έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την
αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να
την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων
- εραστών και της εξουσίας...
ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του
80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και
πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης,
σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα
το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής
μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε
θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο
τόπος και εκείνη η γενιά.
ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές
«μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις
ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον
περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που
χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών
ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα
ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της
...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που
βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι
στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους,
για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως
της όποιας εκλογικής αναμέτρησης...
ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν
δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον
από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία
επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα
κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν
υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική
σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική
εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι
σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που
ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι
πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που
...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων»
ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον
δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν
παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για
δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει...
ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια
και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και
γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που
είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την
δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του
Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής
τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι
περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους
«τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές
τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...
|
Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας
|
Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>
|
|
|
|
|