Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




O Kομμαντάντε συνεχίζει να γοητεύει



Αβάνα

Ο ίδιος ο Τσε Γκεβάρα δεν είναι πια εδώ. Η μορφή του, όμως, είναι παντού. Είναι, τρόπον τινά, ο "Άγιος" της Κουβανικής Επανάστασης. Δεν το γράφω μόνο μεταφορικά. Συχνά μπορεί κανείς να δει, ακόμα και σήμερα, μέσα στα κουβανέζικα σπίτια, τρία "εικονίσματα", του Τσε, του Φιντέλ και της... Παρθένου Μαρίας!

   Η δολοφονία του Τσε στη Βολιβία, το 1967, παρουσία ανδρών των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ, προσέδωσε απαράμιλλο κύρος στη μορφή του, ένα ηθικό κεφάλαιο που λειτουργεί ακόμα ως ασπίδα του καθεστώτος που γέννησε η Επανάσταση. Και συνεχίζει να συνιστά μια από τις βαριές ιστορικές παρακαταθήκες που σκιάζουν πάντα τις σχέσεις των ΗΠΑ με τους λαούς της Λατινικής Αμερικής, για τους οποίους ο Γκεβάρα πήρε για πάντα μια θέση στο πάνθεο των ηρώων τους, δίπλα στον Σιμόν Μπολίβαρ, τον Χοσέ Μαρτί, τον δολοφονημένο σοσιαλιστή Πρόεδρο της Χιλής Σαλβαδόρ Αλλιέντε και άλλους.

   Ήταν τόσος ο φόβος και το μίσος που ενέπνευσε, όσο ζούσε, ο εμπνευστής του συνθήματος «Ένα, δύο, τρία, πολλά Βιετνάμ!», που έκρυψαν το πτώμα του μετά την εκτέλεση, κάτι που δεν μείωσε, όμως (το αντίθετο, αύξησε) τον αριθμό των νέων, σε όλο τον κόσμο, που κρέμασαν την περίφημη φωτογραφία που του τράβηξε ο Κόρντα στα δωμάτιά τους, μαζί και το σύνθημα Hasta la victoria, sempre (Μέχρι τη νίκη, πάντα).

   Η οικογένειά του Τσε χρειάστηκε να περιμένει τρεις δεκαετίες για να εκταφεί η σορός του, να της παραδοθεί και να μεταφερθεί στην Κούβα, όπου αναπαύεται στο Μαυσωλείο της Σάντα Κλάρα.

   Αν μια μερίδα της κουβανικής, ιδίως αστικής, νεολαίας, μοιάζει να έχει κάπως βαρεθεί την επανάληψη των θριάμβων κατά του Φ. Μπατίστα και των ΗΠΑ, ή να μην ενδιαφέρεται τόσο να συγκρίνει διαρκώς τη μετεπαναστατική με μια προεπαναστατική Κούβα, που δεν γνώρισε ποτέ, για τον Χοσέ Αλγκουντίν, η Επανάσταση παραμένει πάντα πατρίδα και οικογένεια μαζί. Παρά την προχωρημένη ηλικία του δηλώνει έτοιμος να τις υπερασπιστεί με το όπλο στο χέρι, ανά πάσα στιγμή, όπως έκανε κάποτε στη Σιέρρα Μαέστρα.

   Γεμάτος ενδιαφέρον, με ρωτάει τι γίνεται στην Ελλάδα με τα δικά μας προβλήματα, προτού μου διηγηθεί πως ο ίδιος, ένας εικοσάχρονος, φτωχός κι αγράμματος αγρότης, συνάντησε, στις 21 Απριλίου 1958, τον Τσε, μια συνάντηση που άλλαξε όλη του ζωή.

   Ο Γκεβάρα το στρατολόγησε στο αντάρτικο και τον έκανε έναν από τους τρεις συνδέσμους-ταχυδρόμους που χρησιμοποιούσε. ?Ήταν μαζί του όταν "πήρε" την Αβάνα. Αργότερα, μετά τη νίκη της Επανάστασης, τον πήρε μαζί του, ως υπεύθυνο ασφαλείας, στην πρώτη διεθνή περιοδεία που έκανε, με την οποία εξήγησε διεθνώς τη σημασία της Επανάστασης, αναζητώντας στήριξη και αναγνώριση για το νέο καθεστώς της Κούβας.

   Μια μέρα στο βουνό, διηγείται ο Χοσέ, ο Τσε έγραφε μια διαταγή προς τις ανταρτικές ομάδες. Ο Φιντέλ, που τον παρακολουθούσε προσεκτικά, του είπε στο τέλος: «Υπόγραψε κομμαντάντε!». «Τι;», τον ρώτησε ξαφνιασμένος ο Γκεβάρα. «Γράψε, κομμαντάντε!», επανέλαβε ο Κάστρο. "Ήταν η στιγμή που "γεννήθηκε" ένας από τους θρύλους της... παγκόσμιας επανάστασης, o κομμαντάντε (διοικητής) Ερνέστο "Τσε" Γκεβάρα.

   Μαζί με το Χοσέ, είναι μια παρέα τεσσάρων επιζώντων συμπολεμιστών του Τσε, από την «κολόνα 8», που μας διηγούνται ιστορίες από τον αρχηγό τους, καθώς μας οδηγούν σε ένα από τα κρησφύγετά του, όχι μακριά από την πόλη Ματάνζας, γνωστή και ως "Αθήνα της Κούβας", εξαιτίας της πλούσιας πολιτιστικής της παράδοσης. Πως για παράδειγμα επέμενε ο Γκεβάρα να μάθουν να γράφουν και να διαβάζουν, και τι κόλπα χρησιμοποιούσε για να τους αναγκάσει, καθώς μερικοί βαριόνταν την προσπάθεια και κοίταζαν να την αποφύγουν.

   Ο αναλφάβητος Χοσέ, όχι μόνο έμαθε γράμματα, αλλά και υπηρέτησε μετά την Επανάσταση στον κουβανικό στρατό, από τον οποίο αποστρατεύτηκε με τον βαθμό του συνταγματάρχη. Σήμερα, ασχολείται με ένα πρότυπο οικολογικό κτήμα που χρησιμεύει, μεταξύ άλλων, στις προσπάθειες προστασίας της βιοποικιλότητας.

   Παρών στην κρίσιμη μάχη της Μερτσέντες, στη Σιέρρα Μαέστρα, όταν 300 αντάρτες νίκησαν 10.000 στρατιώτες του Μπατίστα, ο Χοσέ διηγείται πως τους ξεγέλασε και πανικόβαλε ο αρχηγός του, μετακινώντας συνεχώς τους άνδρες του ώστε να δώσει την εντύπωση πολύ υπέρτερων δυνάμεων. «Ο Τσε ήταν πολύ ικανός, είχε μεγάλη καθαρότητα στον σκοπό που επεδίωκε και έδινε πάντα ο ίδιος το παράδειγμα. Δεν φοβόταν.

   Μας έλεγε πάντα δύο φορές τις διαταγές και μας ζητούσε να τις επαναλάβουμε. Παρόλο που δεν ήταν Κουβανός, καταλάβαινε περισσότερο και από τους Κουβανούς τις δυνατότητές τους. Στο ταξίδι που πήγαμε μετά την Επανάσταση πέτυχε να αναγνωρίσουν την κυβέρνηση, που ήταν ακόμα κυριολεκτικά στον αέρα, ακόμα και χώρες που δεν είχαν σχέσεις με την Κούβα, όπως η Ιαπωνία. Στην αρχή που ήρθε, ένοιωθε κάπως διστακτικός, γιατί δεν ήταν Κουβανός, αργότερα όμως το ξεπέρασε. Από την αρχή όμως ήθελε να φύγει από την Κούβα».

   Ο Χοσέ εκτιμά ότι ο Τσε έκανε ίσως λάθος μην αναζητώντας μια συμβιβαστική λύση στο θέμα της διοίκησης του αντάρτικου στη Βολιβία με τον Γενικό Γραμματέα του ΚΚ αυτής της χώρας. Ο Τσε, λέει, είχε περισσότερη συμπάθεια για τους Κινέζους, παρά τους Ρώσους κομμουνιστές, το μοντέλο των οποίων εμπεριείχε, πίστευε, πολλά στοιχεία ανισότητας.

   «Θα ήταν ευχαριστημένος σήμερα ο Γκεβάρα από την Κούβα αν ζούσε; Τι νομίζεις;», ρωτώ τον Χοσέ κι αυτός μου απαντάει: «Αν ζούσε ο Τσε, η Κούβα θα ήταν δυο φορές πιο αναπτυγμένη. Δεν μπορείς να φανταστείς την εξυπνάδα, τη θέληση, το δυναμισμό αυτού του ανθρώπου. Μιλούσε λίγο. Αλλά όταν μιλούσε, ήξερε γιατί μίλαγε, ήξερε ότι μπορούσε να κάνει αυτό που έλεγε. Και έλεγχε τι γινόταν με τις διαταγές του, ερχόταν όταν δεν τον περίμεναν να δει τι κάνουν».

   Ήταν μια εποχή, είναι τελείως φανερό στον παρατηρητή, η οποία σφράγισε βαθιά, ανεξίτηλα όσους την έζησαν. "Δεν μπορώ να σου δώσω να καταλάβεις το κλίμα εκείνης της εποχής" λέει συγκινημένη η ακαδημαϊκός Ιζαμπέλ Μονάλ, απόφοιτος του Χάρβαρντ, αλλά και του, ίσως πιο σημαντικού, "σχολείου" της Επανάστασης, που δεν θεωρεί αντιφατική την αγάπη της για τον Πλάτωνα και τον Μαρξ και τονίζει την τεράστια επιρροή του Αριστοτέλη στις πολιτικές ιδέες του τελευταίου.

   «Δεν μπορείς», μου λέει, «να φανταστείς τι γινόταν όταν μιλούσαν ο Τσε και ο Φιντέλ, την καθαρότητα του λόγου τους, πως είχαν διώξει και την παραμικρή στάλα της δημαγωγίας που επικρατούσε πιο πριν στον πολιτικό λόγο της Κούβας και της Λατινικής Αμερικής. Δεν έβγαζαν λόγους, έκαναν μάθημα, και όσοι τους άκουγαν, ρουφούσαν κυριολεκτικά τα λόγια τους, τόσο πολύτιμα τα ένοιωθαν».

   Φτάνει, όμως, το ηρωικό παρελθόν για να διατηρηθεί και να προοδεύσει ένα καθεστώς; Τι θα γίνει όταν αποχωρήσουν από τη σκηνή οι τελευταίοι της Σιέρρα Μαέστρα; Έχει μέλλον ο "σοσιαλισμός των τροπικών";



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία