Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Ο Φρανσουά Ολάντ θεωρεί πλέον ότι η κυριακάτικη ανάπαυση, την οποία άλλοτε υπερασπιζόταν, αποτελεί απολίθωμα της παλιάς εποχής



(Πηγή: New York Times)

Πριν από την τρομοκρατική επίθεση στο Charlie Hebdo, στις 7 Ιανουαρίου, η Γαλλία ετοιμαζόταν για μια αντιπαράθεση που σχετίζεται με τον ρόλο της θρησκείας σε αυτή την κοσμική χώρα. Ύστερα από μια λεπτή διαπραγμάτευση ανάμεσα σε μια ειδική επιτροπή και τον υπουργό Οικονομίας Εμανουέλ Μακρόν, η Εθνοσυνέλευση ξεκίνησε να συζητά το ποια καταστήματα θα μπορούν να είναι ανοιχτά για περισσότερες Κυριακές.
   Στη διάρκεια της προεκλογικής του εκστρατείας, το 2012, ο Φρανσουά Ολάντ είχε καταγγείλει τη Δεξιά ότι προσπαθεί να μετατρέψει την Κυριακή σε μια οποιαδήποτε ημέρα, αφιερωμένη στη δουλειά και τα υλικά αγαθά. Η μεγάλη μάχη του 2012, είχε πει, ήταν για το αν η Κυριακή θα παραμείνει μια ιερή ημέρα, την οποία οι εργαζόμενοι θα μπορούν να αφιερώνουν στον αθλητισμό, την οικογένεια και τον πολιτισμό. Αν εκλεγεί, είπε ο Ολάντ, θα φροντίσει η Κυριακή να παραμείνει ιερή.

   Ύστερα από τρία χρόνια πολιτικής αναταραχής και αυξημένης ανεργίας, όμως, ο Ολάντ έχει αρχίσει να απελπίζεται. Στα μέσα Δεκεμβρίου, ο Μακρόν κατέθεσε σχέδιο νόμου που προβλέπει το άνοιγμα ορισμένων επαγγελμάτων και τη φιλελευθεροποίηση της εργατικής νομοθεσίας. Μια συγκεκριμένη διάταξη προκάλεσε την οργή της βάσης του Σοσιαλιστικού Κόμματος, και φυσικά των κομμουνιστών: η δυνατότητα να ανοίγουν ορισμένα καταστήματα 12 και όχι 5 Κυριακές τον χρόνο.

   Η «διαφωνούσα» του κόμματος Μαρτίν Ομπρί δημοσίευσε ένα άρθρο στην εφημερίδα Μοντ με το οποίο κατακεραύνωνε τον νόμο για την κυριακάτικη λειτουργία των καταστημάτων. Το ζήτημα αυτό, έγραφε η αρχιτέκτονας του 35ώρου, άπτεται ενός θεμελιώδους ερωτήματος: σε τι είδος κοινωνίας θέλουμε να ζούμε; Η μόνη απάντηση που έχει να δώσει η Αριστερά - αναρωτιόταν - είναι μια κυριακάτικη βόλτα σε ένα εμπορικό κέντρο και η συσσώρευση καταναλωτικών αγαθών;

   Ο Ζαν-Λικ Μελανσόν ήταν ακόμη πιο κατηγορηματικός: η Γαλλική Επανάσταση, έγραψε, απελευθέρωσε τους Γάλλους για να τους δώσει τη δυνατότητα να είναι άνθρωποι, όχι αιχμάλωτοι ενός τυφλού καταναλωτισμού. Σφοδρός επικριτής του «άγριου καπιταλισμού», τον οποίο συνδέει με την Αμερική, ο Μελανσόν βρήκε στην εκστρατεία του αυτή έναν απροσδόκητο σύμμαχο: την Καθολική Εκκλησία. Όπως εξήγησε εκπρόσωπος της τελευταίας, η εκκλησία ένωσε τις δυνάμεις της με τους κομμουνιστές τόσο για κοινωνικούς, όσο και για θρησκευτικούς λόγους. Τασσόμενος με το μέρος της δημάρχου του Παρισιού Αν Ινταλγκό, που επίσης αντιτίθεται στον νέο νόμο, ο καρδινάλιος Αντρέ Βεν-Τρουά υπενθύμισε στο ποίμνιό του ότι οι οικονομικές δυσκολίες της Γαλλίας δεν δικαιολογούν την αγνόηση των πλεονεκτημάτων που έχει η Κυριακή ως ημέρα ανάπαυσης.

   Οι Γάλλοι είχαν ανέκαθεν αντικρουόμενα αισθήματα για τις Κυριακές. Στις αρχές της δεκαετίας του '50, η τραγουδίστρια Ζιλιέτ Γκρεκό έκανε θραύση με το τραγούδι «Μισώ τις Κυριακές». Εκεί έλεγε ότι η Κυριακή είναι για να κάνεις έρωτα, όχι άλλα πράγματα.

   Σε κάθε περίπτωση, η Κυριακή είναι εγγεγραμμένη στη γαλλική ψυχή. Όπως βέβαια και στη γαλλική ιστορία. Στη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών του 19ου αιώνα, οι γάλλοι εργάτες έκαναν επανειλημμένα απεργία ώστε να μη δουλεύουν 7 ώρες την εβδομάδα και 10 ώρες την ημέρα, αλλά έξι ημέρες την εβδομάδα. Το 1906, η κυβέρνηση παραχώρησε την Κυριακή ως ημέρα ανάπαυσης, ελπίζοντας ότι αν οι εργαζόμενοι περνούσαν περισσότερο χρόνο στο σπίτι θα έπιναν λιγότερο στα καφενεία. Έναν αιώνα αργότερα, το 2008, το 84% των Γάλλων δήλωναν ότι είναι πολύ σημαντικό για την οικογενειακή, πολιτιστική και θρησκευτική ζωή να παραμείνει η Κυριακή μια ημέρα ανάπαυσης.

   Σε μια πιρουέτα 180 μοιρών, ο Ολάντ λέει τώρα ότι η κυριακάτικη ανάπαυση είναι ένα απολίθωμα της παλιάς εποχής. Και υπερασπίζεται την ελευθερία κάποιου να μην αναπαύεται την Κυριακή, αλλά να εργάζεται. Με την αντίστοιχη αμοιβή, φυσικά.

  


  



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία