Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Πρώτη μέρα στο σχολείο: Πως να πούμε αντίο;

Γράφει η Μαρία Δάρα, Ψυχολόγος



Αθήνα

Η πρώτη μέρα στο σχολείο σημαίνει καινούργιο περιβάλλον, νέοι άνθρωποι και φίλοι, καινούργια ερεθίσματα και επιρροές και όλα αυτά είναι αρκετά για να προκαλέσουν άγχος στα παιδιά – αλλά και στους γονείς!
 
Ας δούμε πως μπορούμε να διαχειριστούμε μια τέτοια κατάσταση και να συνοδεύσουμε τα παιδιά μας στη νέα τους ζωή.
Ίσως το πιο σημαντικό και πρώτο βήμα από όλα είναι να αναγνωρίσουμε τα δικά μας συναισθήματα για αυτό που πρόκειται να συμβεί. Τα παιδιά έχουν την εξαιρετική ικανότητα να απορροφούν και να αναγνωρίζουν τη συναισθηματική μας κατάσταση και για αυτό ο δικός μας φόβος, η αγωνία, το άγχος αλλά και η χαρά ή ο ενθουσιασμός του γονέα μπορεί να βιωθεί και να περάσει στο παιδί.
 
Ας θυμόμαστε ότι η πρώτη μέρα στο σχολείο ξυπνά κάποιες φορές αλληλοσυγκρουόμενα συναισθήματα στο γονέα..από τη μία περηφάνια και χαρά για το παιδί που μεγάλωσε και ταυτόχρονα μια αίσθηση απώλειας για το μικρό μωρό που μέχρι τώρα ήταν.
 
Ακόμα, θα ήταν πολύ βοηθητικό τόσο για εμάς όσο και για το παιδί ειδικά της προνηπιακής/νηπιακής ηλικίας να προσαρμοστούμε σταδιακά στα νέα δεδομένα. Αυτό σημαίνει σύντομες επισκέψεις στο καινούργιο σχολείο (στην αυλή, τις αίθουσες και τις τουαλέτες), γνωριμία με τους δασκάλους και αναλυτική ενημέρωση του παιδιού του τι πρόκειται να ακολουθήσει. Η ενημέρωση-προετοιμασία του παιδιού είναι καλό να γίνει με σταθερό τρόπο και ενισχύοντας τα θετικά (π.χ. θα παίζεις, θα κάνεις φίλους κλπ). Καθώς τα παιδιά είτε νηπιακής είτε σχολικής ηλικίας έχουν μεγάλη ανάγκη τη σταθερότητα και τη συνέπεια για να νιώσουν ασφαλή είναι σημαντικό να δημιουργήσουμε μια ρουτίνα γύρω από τοσχολείο (π.χ. διαλέγουμε τα ρούχα μας από την προηγούμενη μέρα ή φτιάχνουμε την τσάντα μας και τρώμε το πρωϊνό μας) αλλά και να τηρούμε με μεγάλη συνέπεια την ώρα που θα πάρουμε το παιδί μας από το σχολείο, προκειμένου να το βοηθήσουμε να νιώσει εμπιστοσύνη σε εμάς αλλά και στο νέο του περιβάλλον.
 
Πολλές φορές οι γονείς προκειμένου να αποφύγουν τα ενδεχόμενα δάκρυα του παιδιού προτιμούν να φύγουν στα κρυφά με την ελπίδα το παιδί να μην το καταλάβει. Κάτι τέτοιο όμως σχεδόν ποτέ δε συμβαίνει αλλά απεναντίας δημιουργεί τεράστια συναισθήματα ανασφάλειας ή και εγκατάλειψης. Είναι προτιμότερο να βρούμε από την αρχή από κοινού με το παιδί μια ρουτίνα αποχωρισμού του γονέα από το σχολικό περιβάλλον. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να είναι μια φράση, μια αγκαλιά ή όπως είχε ζητήσει από τη μαμά του ένα πεντάχρονο αγόρι «θέλω να περιμένεις μέχρι να πάω στο παράθυρο και να σε δω να φεύγεις με το αυτοκίνητο και να με χαιρετάς».
 
Ας έχουμε στο νου μας ότι το παιδί μπορεί να δείξει άγχος αποχωρισμού με διάφορους τρόπους όπως κλάμα, θυμό απέναντί μας και ξεσπάσματα, άρνηση να ντυθεί ή να μας κοιτάξει στα μάτια, να αναφέρει ότι πονάει ή να αναπτύξει ακόμα και σωματικά συμτώματα όπως πονοκεφάλους, στομαχόπονους, διάρροιες κλπ. Είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε αυτά τα σημάδια στο δικό μας παιδί και ας θυμόμαστε ότι κάποια παιδιά μπορούν απλά να προσαρμοστούν πιο γρήγορα σε νέα δεδομένα ενώ άλλα ενδεχομένως πιο ντροπαλά παιδιά να θέλουν λίγο περισσότερο χρόνο.
 
Σε αυτή την περίπτωση που κάποιο παιδί βιώσει σε έντονο βαθμό τέτοια συναισθήματα είναι σημαντικό να αγκαλιάσουμε με ειλικρίνεια τη στιγμή αυτή. Οι περισσότεροι από εμάς τέτοιες στιγμές προσπαθούμε να αποσπάσουμε την προσοχή του παδιού με κάποιο παιχνίδι ή να του πούμε ότι έχει μεγαλώσει και δεν πρέπει πια να κλαίει. Αυτό συνήθως έχει τα αντίθετα αποτελέσματα γιατί το παιδί νιώθει ότι δεν το καταλαβαίνουμε. Αντίθετα το να ακούσουμε με ειλικρίνεια τα συναισθήματα φόβου και απώλειας που συνήθως συνοδεύουν σε αυτές τις περιπτώσεις τον αποχωρισμό είναι κάτι που θα βοηθήσει το παιδί να νιώσει ασφάλεια, ότι τα συναισθήματά του ακούστηκαν και αναγνωρίστηκαν και έτσι να προχωρήσει και να αποδεχτεί τη νέα κατάσταση. Το να αποδεχτούμε και να επιτρέψουμε στο παιδί να έχει αυτά τα συναισθήματα έχει και ένα επιπρόσθετο όφελος..την βαθειά εμπιστοσύνη και τον ενισχυμένο δεσμό ανάμεσά μας!
 
Καλή Σχολική Χρονιά!
Μαρία Δάρα
Ψυχολόγος

 



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία