Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




....φτιάχνει  το δικό της κρασί

Μαρίζα Κωχ: Το αγοροκόριτσο που ερωτεύτηκε στα 13 και…



Τής ΄Ερης Βαρδάκη

Τραγουδήσατε πρώτη φορά στη ζωή σας από χαρά ή από λύπη;

«Ενα παιδί από χαρά μόνο τραγουδά. Ηταν στο Ιδρυμα. Στεγαζόταν στο
Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Αττικής. Είχαμε μπει εκεί με την αδελφή μου,
τεσσάρων ετών εγώ τότε, ως τραχωματικά παιδιά (σ.σ.: μολυσματική νόσος
των ματιών που προκαλούσε τύφλωση) και μείναμε για πέντε χρόνια. Κάθε
Σάββατο, έξω από το Ιδρυμα, οι Μικρασιάτες έστηναν γιορτή».

Και εσείς συμμετείχατε;

«Με ανέβαζαν στο κάρο και τραγουδούσα. Ημουν λίγο πιο ψηλή από το χωνί
του γραμμοφώνου. Το έσκαγα μαζί με τα αγόρια από το Ιδρυμα. Σκάβαμε
ένα λαγούμι και πηγαίναμε κοντά τους. Εγώ ήμουν η σοπράνο».

Στο πρόσφατο βιβλίο σας «Το ξανθό κορίτσι της Σαντορίνης» (εκδ.
Μεταίχμιο) αφηγείστε τα δύσκολα παιδικά σας χρόνια στη μεταπολεμική
Ελλάδα.

«Επέλεξα να το κάνω τώρα. Ενιωσα ότι αυτή ήταν η στιγμή. Tώρα που τα
παιδιά του πολέμου που ήρθαν από απέναντι είναι πολλά – 4.000 παιδιά
στα αζήτητα. Και ήθελα να ευαισθητοποιήσω τον κόσμο. Γιατί στον πόλεμο
όλοι είναι χαμένοι, μα περισσότερο τα παιδιά. Στην έκδοση αυτού του
βιβλίου, βέβαια, συνέβαλε και η Φρόσω Πετρίδου από το Πανεπιστήμιο
Πατρών που ανακάλυψε τα χειρόγραφά μου κάτω από το στρώμα µου».

Με συγκίνησε ιδιαίτερα η ιστορία αγάπης της μητέρας σας με τον πατέρα
σας, έναν όμορφο γερμανό στρατιώτη που μιλούσε αρχαία ελληνικά.

«Την ερωτεύτηκε όταν αντίκρισε τις φωτογραφίες της σε ένα φωτογραφείο
της πλατείας Καρύτση. Της έστησε καρτέρι όταν πήγε να τις πάρει.
Έζησαν μαζί τέσσερα χρόνια. Απέκτησαν την αδελφή μου και εμένα. Ήταν
γενναία γυναίκα η μητέρα μου. Με την οπισθοχώρηση, τα ίχνη του πατέρα
μας χάθηκαν. Η μάνα μου μαυροφορέθηκε. Νιώθαμε όμως πάντα παιδιά
αγάπης. Εκείνη πίστευε ότι αν ζούσε, μα με ένα πόδι, μα με ένα χέρι,
θα ερχόταν πίσω κοντά μας. Ήταν σίγουρη ότι είχε σκοτωθεί. Δεν μας
άφησε στοιχεία να τον αναζητήσουμε. Ήταν βέβαιη για την αγάπη τους».

Και εσείς όµως ερωτευτήκατε στα 13.

«Το 1956 έγινε ο μεγάλος σεισμός της Σαντορίνης. Στο νησί ήρθαν
παλικάρια να βοηθήσουν στην ανοικοδόμηση. Ήρθε και ο Στυλιανός από το
Ηράκλειο της Κρήτης…».

Και άξιζε τον κόπο;

«Φαίνεται ότι άξιζε. Ήταν ένα παλικάρι με μια σοβαρότητα τέτοια που
μου συγχωρούσε όλα τα παλαβά που συνέχιζα να κάνω. Να εξαφανίζομαι στο
βουνό και να νυχτώνομαι εκεί. Οι άλλοι, η μάνα μου, με μάλωναν και
εκείνος με μια γλυκύτητα μου έλεγε: “Αφησέ τους”. Τον παντρεύτηκα 14
ετών και έφερα στη ζωή τον γιο μας. Ο γάμος μας, βέβαια, διαλύθηκε
όταν εγκατασταθήκαμε πλέον στην Αθήνα και άρχισα να πηγαίνω στο ωδείο.
Εκείνος είχε αντιρρήσεις. Και δεν θα έπρεπε, νομίζω. Γιατί του είχα
ξεκαθαρίσει ότι ήθελα να γίνω τραγουδίστρια. Δεν το άντεξε. Συνεχίσαμε
τη ζωή μας χωριστά. Εκείνος ξαναπαντρεύτηκε και έχει αφήσει δύο
αδέλφια στον γιο μου. Έφυγε δυστυχώς νωρίς από τη ζωή».

Πώς είναι να γίνεσαι μητέρα σε τόσο τρυφερή ηλικία;

«Δεν έχω ακούσει τη λέξη “μαμά” από τα χείλη του γιου μου. “Μαρίζα” με
ανεβάζει, “Μαρίζα” με κατεβάζει. Μεγαλώσαμε σαν αδέλφια και ήταν
ωραίο. Ευτυχώς τώρα έχω ένα εγγόνι και χαίρομαι που το ακούω να με
λέει “γιαγιά”».

Πρώτη φορά ποτέ τραγουδήσατε μπροστά σε κοινό;

«Το 1966 σε μια μπουάτ. Εκεί με ανακάλυψε ο Μίκης. Έγραψε μάλιστα έναν
κύκλο τραγουδιών για τη φωνή μου, την “Ηλικία της γειτονιάς μου”. Δεν
προλάβαμε να τα ηχογραφήσουμε σε στούντιο. Ήρθε η χούντα. Πρόσφατα
ανακάλυψα στο ΥouΤube ένα τραγούδι από live εκείνων των ημερών. “Σαν
παλιό αμαξάκι” λέγεται. Ποιος, πώς το διέσωσε, ποιος να το ξέρει!».

To βράδυ του πραξικοπήματος πού σας βρήκε;

«Με τον Μίκη. Βγαίνοντας από την μπουάτ ακούστηκε ένας θόρυβος. “Eίναι
από ερπύστριες. Κρυφτείτε γρήγορα” μας είπε. Τα επόμενα χρόνια
μπαινοβγαίναμε στο εξωτερικό. Συγκατοικούσα στο Λονδίνο με τον Μάνο
Λοΐζο και τη Μάρω, τη γυναίκα του. Τα λεφτά δεν έφταναν ποτέ θυμάμαι.
Είχαμε ρημάξει τα βουτυράκια και τα μελάκια από τα καφενεία. Κάναμε
κολεγιά με τους σερβιτόρους που ήταν Κύπριοι και έκαναν τα στραβά
μάτια».

Στην Αγγλία ανακαλύψατε το ροκ;

«Ναι. Έτσι έβαλα τον ηλεκτρικό ήχο στα τραγούδια μου. Γύρισα στην
Ελλάδα μέσα στη δικτατορία και συνεργάστηκα με τον Διονύση Σαββόπουλο
στο “Rodeo”. Ήταν τόσος ο κόσμος που ερχόταν να μας δει, που έριχναν
νερό από τα μπαλκόνια των πολυκατοικιών για να διαλυθεί το πλήθος.
Είχαμε ένα βαν με τους δικούς μου μουσικούς, χωρίς πόρτες, θυμάμαι.
Πηγαίναμε στον Αλιμο. Υπήρχε ένα κουτούκι. Βάζαμε τον ενισχυτή στην
πρίζα και τι άκουγαν τα ψάρια… Έτσι ηχογραφήσαμε τον δίσκο “Aραμπάς”».

Ήταν ο πρώτος δίσκος της Μinos που έγινε χρυσός.

«Ήταν μια πρόταση διαμαρτυρίας στην καπηλεία που γινόταν στα
παραδοσιακά τραγούδια από τη χούντα. Έπαιζε το ραδιόφωνο “Tα παιδιά
της Σαμαρίνας” και λέγαμε “έρχεται διάγγελμα πάλι”. Και εμείς κάναμε
την παράδοση τραγούδι διαμαρτυρίας».

Φτιάχνετε ακόµη το δικό σας κρασί;

«Ξέρω να φτιάχνω κρασί από τα παιδικά μου χρόνια στη Σαντορίνη. Είμαι
λίγο αλχημίστρια. Μαγειρεύω με έναν τρόπο λίγο πρωτότυπο, θα έλεγα.
Και κάνω και καταπληκτικό πετιμέζι. Τις κρύες ημέρες του χειμώνα στο
βιωματικό εργαστήρι μουσικής για παιδιά που έχω δημιουργήσει τους
φτιάχνω τηγανίτες και τις περιχύνω με πετιμέζι».
ΝΕΟΣ ΚΟΣΜΟΣ



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία