Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Ρωσία / Ουκρανία

"Μάχη για τη Σεβαστούπολη", όταν Ρώσοι και Ουκρανοί πολεμούσαν ο ένας πλάι στον άλλον



Μόσχα

Είναι μία από τις λίγες ταινίες τις οποίες Ρώσοι και Ουκρανοί μπορούν να δουν μαζί στον κινηματογράφο, ενώ το χάσμα μεταξύ τους έχει βαθύνει όσο ποτέ: «Η Μάχη για τη Σεβαστούπολη» αφηγείται την ιστορία μίας γυναίκας σκοπεύτριας που ανήκει στην ουκρανική ελίτ του Κόκκινου Στρατού στην καρδιά του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Αυτή η μεγάλου μήκους ταινία, που βγήκε στις αρχές Απριλίου στις αίθουσες των δύο χωρών, είναι μία από τις τελευταίες συνεργασίες Ρώσων και Ουκρανών. Επίσης ασχολείται με όλα τα σύμβολα, από τον πόλεμο ανάμεσα στη ναζιστική Γερμανία και στη Σοβιετική Ένωση, τα 70 χρόνια από τη νίκη της οποίας θα εορταστούν στις 9 Μαΐου στη Ρωσία, έως την ουκρανική χερσόνησο της Κριμαίας, η οποία προσαρτήθηκε τον Μάρτιο του 2014 από τους Ρώσους.

Η ιδέα για την ταινία συνελήφθη πολύ πριν από το ξέσπασμα της ρωσο-ουκρανικής σύγκρουσης. Το φιλμ δείχνει την ιστορία μίας νεαρής Ουκρανής, της Λιουντμίλα Παβλιτσένκο, η οποία στάλθηκε στο μέτωπο το 1941 σε ηλικία 25 ετών και ανακηρύχθηκε ηρωίδα της Σοβιετικής Ένωσης επειδή σκότωσε 309 εχθρούς σε διάστημα μικρότερο του ενός χρόνου.

Αφού τραυματίστηκε κοντά στη Σεβαστούπολη, ένα στρατιωτικό λιμάνι στην Κριμαία, η επίλεκτη σκοπεύτρια συμμετείχε στη σοβιετική αντιπροσωπεία που στάλθηκε στον Καναδά και στις Ηνωμένες Πολιτείες προκειμένου να πείσει τους Συμμάχους να ανοίξουν ένα καινούριο μέτωπο κατά των ναζί. Γοήτευσε τους Αμερικανούς, κυρίως την Πρώτη Κυρία Έλινορ Ρούσβελτ η οποία την προσκάλεσε να μείνει στον Λευκό Οίκο.

Η ταινία, που ο προϋπολογισμός της ανέρχεται σε πέντε εκατομμύρια δολάρια (4,6 εκατομμύρια ευρώ) και καλύφθηκε εν μέρει χάρη σε ουκρανικά κεφάλαια, δεν υπόκειται στην απαγόρευση που επιβάλλει η Ουκρανία στη μετάδοση ρωσικών ταινιών.

«Έγινε αποδεκτή τόσο από τις ουκρανικές όσο και από τις ρωσικές αρχές», δηλώνει με ικανοποίηση ο σκηνοθέτης Σεργκέι Μοκρίτσκι, ο οποίος μεγάλωσε στην Ουκρανία αλλά ζει στη Ρωσία. «Ελπίζω πως, έστω και για δύο ώρες, Ρώσοι και Ουκρανοί θα ενωθούν για να μοιραστούν την κοινή μας ιστορία», είπε.

Η ταινία διανεμήθηκε στη Ρωσία με τον τίτλο «Μάχη για τη Σεβαστούπολη» και στην Ουκρανία με τον τίτλο «Ακατάλυτη», «κατά τα λοιπά, όμως, η ρωσική και η ουκρανική εκδοχή είναι ίδιες», δηλώνει ο σκηνοθέτης.

Τα γυρίσματα της ταινίας ξεκίνησαν στα τέλη του 2013 στο Κίεβο και στη Σεβαστούπολη στην Κριμαία την ώρα που γεννιόταν το φιλο-ευρωπαϊκό κίνημα αμφισβήτησης του Μεϊντάν.

Όταν ο ο φιλορώσος πρόεδρος Βίκτορ Γιανουκόβιτς εγκατέλειψε το Κίεβο και την εξουσία, το κλίμα άλλαξε στο πλατό των γυρισμάτων.

«Τη νύχτα, κάποιοι από την ομάδα των γυρισμάτων πήγαιναν στις διαδηλώσεις, άλλοι τις παρακολουθούσαν σκεπτικοί», θυμάται ο σκηνοθέτης. «Όμως έπρεπε να συνεχίσουμε να γυρίζουμε ό,τι κι αν συνέβαινε».

Μερικές ημέρες μετά την πτώση του Βίκτορ Γιανουκόβιτς οι επίλεκτες ρωσικές δυνάμεις παίρνουν τον έλεγχο της Κριμαίας, προοίμιο της προσάρτησής της. Έτσι το τέλος της ταινίας γυρίστηκε στην Οδησσό.

Εν μέσω της ρωσο-ουκρανικής σύγκρουσης ο σκηνοθέτης μπόρεσε να αποφύγει πολλές παγίδες και έκανε ένα φιλμ σχεδόν απολίτικο.

Η πολιορκία της Σεβαστούπολης είναι μία από τις πιο τραγικές σελίδες του πολέμου: 80.000 σοβιετικοί στρατιώτες εγκαταλείφθηκαν στην Κριμαία και μόνο η ανώτατη διοίκηση του Στρατού μπόρεσε να διαφύγει στα τέλη Ιουνίου του 1942.

Ωστόσο η ταινία δεν αναφέρεται σε αυτό παρά μόνο προς το τέλος. «Θα δείξουμε περισσότερο τον αγώνα μιας γυναίκας για τον εαυτό της, για τον έρωτά της και τα όνειρά της», λέει ο Σεργκέι Μοκρίτσκι.

Ο πόλεμος απεικονίζεται με έναν τρομερό ρεαλισμό σε αντίθεση με τις σκηνές της καθημερινής ζωής στις οποίες πρωταγωνιστούν πρόσωπα συχνά γκροτέσκα.

Κατά τα λοιπά, η ταινία αντιστέκεται στα κλισέ πολλών ρωσικών ταινιών για τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο που αποτυπώνουν πρόσωπα ηρωικά αλλά ελάχιστα πειστικά, σημειώνει το Γαλλικό Πρακτορείο.

Όπως ήταν αναμενόμενο, οι αρχές των δύο χωρών διεκδικούν η κάθε μια για λογαριασμό της την πατρότητα της ταινίας, προσδίδοντάς της διαφορετικές αρετές.

«Θεωρούμε πως είναι μία ουκρανική ταινία», δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο εκπρόσωπος της ουκρανικής υπηρεσίας κινηματογράφου στο Κίεβο, υπογραμμίζοντας ότι χρηματοδοτείται κατά 79% από ουκρανικά κεφάλαια.

Στη Ρωσία, όπου ένα εκατομμύριο θεατές έχουν παρακολουθήσει την ταινία από το πρώτο σαββατοκύριακο της προβολής της, ο υπουργός Πολιτισμού Βλαντίμιρ Μεντίνσκι εξέφρασε την ελπίδα ότι αυτή η ταινία υπενθυμίζει στον καθένα, κυρίως στους Ουκρανούς, ότι υπήρξε μία εποχή κατά την οποία Ρώσοι και Ουκρανοί πολεμούσαν ο ένας δίπλα στον άλλο.

«Είναι πολύ σημαντικό σήμερα ότι πρόκειται για μία ρωσο-ουκρανική συμπαραγωγή», εκτίμησε. «Είναι μία ταινία για μία νίκη την οποία μοιραζόμαστε».
 



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία