Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Πολ Αντρέ Μπαλανφά, Γάλλος φιλόσοφος

"Δεν είναι κρίση. Το σύστημα είναι που... αυτοκαταστρέφεται"



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ.-Βίκυ Χαρισοπούλου

Η σύγχρονη νεωτερικότητα (πολιτική, οικονομική, κοινωνική, θρησκειολογική, αισθητική) αυτοπροσδιορίζεται ως κρίση. Έτσι, ο σύγχρονος κόσμος ταυτίζεται με την κρίση. Και αναζητεί τον εμπεριστατωμένο "λόγο" της ανάλυσής της, αλλά κυρίως αυτόν της αντιμετώπισής της...

"Είναι μια ολική κρίση του συστήματος της μεταφυσικής και η επικαιρότητά δεν μπορεί πλέον να οριστεί ως κρίση αλλά μάλλον ως απόλυτη κούραση του ίδιου του συστήματος, που έχει εξαντληθεί από την επιτυχία του και στρέφεται κατά του ίδιου του εαυτού λόγω του κορεσμού του... Και οι λαοί, στέκονται τρομοκρατημένοι μπροστά στο μηδέν που επιβάλλει η κατάσταση και η νοσταλγία ενός μεταφυσικού κόσμου, που έχει το πλεονέκτημα να μας είναι οικείος και να μας κάνει να αισθανόμαστε ασφαλείς, ακόμη κι αν το τίμημα είναι τα τυραννικά πολιτικά καθεστώτα. Η κρίση εντός της νεωτερικότητας δεν είναι κρίση. Είναι, μάλλον, το τέλος κάθε κρίσης και, συνεπώς, η αδυναμία οιασδήποτε προσφυγής" υποστήριξε στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, ο 57χρονος Γάλλος φιλόσοφος Πολ Αντρέ Μπαλανφά, καθηγητής φιλοσοφίας (από το 2008), στο Πανεπιστήμιο του Γαλατά, στην Κωνσταντινούπολη.

Προσκεκλημένος του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), ο Πολ Αντρέ Μπαλανφά μίλησε  με θέμα "Η κρίση στην εποχή της νεωτερικότητας" (Crise dans la modernite) του διεπιστημονικού προγράμματος του ΑΠΘ "Παραδόσεις και Νεωτερικότητα".

"Για να υπάρχει κρίση, πρέπει να υπάρχει μια ένταση που να καταλήγει σε επίλυση. Η κρίση είναι διαλεκτική. Η πολιτική θα έπρεπε να είναι για τη μεταφυσική ο τόπος όπου το σύνολο των αντιφάσεων ξεπερνιούνται διαλεκτικά εντός της σύστασης του Κράτους. Έτσι, η κρίση είναι ακόμη, από την ελληνική θεμελίωση της φιλοσοφίας, κρίση πολιτική διότι η πολιτική είναι αυτό που ανοίγει τον κόσμο στον λόγο δια του λόγου...

...Η κρίση εντός της νεωτερικότητας, ακριβώς, δεν είναι κρίση. Δεν είναι διαλεκτική και δεν επιτρέπει λύση. Η βία στους δυο παγκόσμιους πολέμους, με τις μαζικές εξολοθρεύσεις, οδήγησε στην αντικατάσταση των λαών από τις μάζες.

...Ο σύγχρονος κινηματογράφος δεν παύει να δηλητηριάζεται με την εμμονική αναπαράσταση μιας παροξυσμικής βίας που κατέστη η σύγχρονη αναπαράσταση του μαζικοποιημένου ανθρώπου.

...Το ρεκόρ είναι ο κανόνας της σύγχρονης ανθρώπινης ύπαρξης. Ο άνθρωπος πρέπει να δικαιολογήσει την επιβίωσή του με το να μεταμορφώνεται σε μηχανή που πρέπει να ωθήσει τη δραστηριότητά της πέραν κάθε μέγιστου. Ολόκληρες χώρες διατάσσονται να υπερβούν τα όρια του ανεκτού. Η Ελλάδα είναι ένα εντυπωσιακό παράδειγμα. Ο σύγχρονος άνθρωπος πρέπει να αντέξει το μη ανεκτό, να παράγει το αδύνατον και να επιβιώσει μες στον εκμηδενισμό. Ο Αριστοτέλης είχε υπογραμμίσει πως η ηθική ήταν συνάρτηση του μέτρου... Το υπέρμετρο μετετράπη στον κανόνα της νεωτερικότητας που καθιστά κάθε ηθική, ανέφικτη.

...Η νεωτερικότητα δεν ζει μια κρίση αλλά έχει ξεπεράσει κάθε πιθανή κρίση. Ο 20ός αιώνας είναι τόσο ο αιώνας της πλήρους ερήμωσης του κόσμου όσο κι αυτός των μεγαλύτερων τεχνολογικών πραγματώσεων. Οι δυο παγκόσμιοι πόλεμοι ήταν εργαστήρια των μεγάλων τεχνολογικών επιτυχιών. Η γενοκτονία των Εβραίων δεν είναι μόνο μια συστηματική σφαγή ενός ολόκληρου πληθυσμού όπως άλλοι πληθυσμοί την έζησαν στο παρελθόν. Είναι η χρήση της τεχνολογίας για τη σφαγή και η χρήση της σφαγής για τις τεχνολογικές προόδους. Οι Γερμανοί επιστήμονες προχωρούσαν σε επιστημονικά πειράματα στα στρατόπεδα συγκέντρωσης για να ελέγξουν τις επιστημονικές τους θεωρίες. Οι πρόσφατοι πόλεμοι που έγιναν στην Εγγύς Ανατολή χρησίμευσαν στην τελειοποίηση μιας σειράς όπλων μαζικής καταστροφής, των οποίων οι τεχνολογίες χρησιμοποιούνται και στον πολιτικό (civil) τομέα. Ο παροξυσμός της νεωτερικότητας είναι και πάλι, εδώ.

Η τεχνολογία δεν συνδέεται πλέον με το δυνατόν (δύναμις) που αποτελούσε τη συνθήκη κάθε εφαρμογής. Η τεχνική δεν συνδέεται πλέον με τη λογική αλλά με την φαντασία. Δεν είναι πλέον παρατήρηση του πραγματικού, αλλά εναλλακτική του πραγματικού.

Όπως θα το υπενθυμίσει ο Νίτσε πολύ αργότερα, το φανταστικό και το αληθοφανές έχουν τελικά περισσότερη αξία και σημασία για τους ανθρώπους απ’ ό,τι η αλήθεια του πραγματικού...".

Μίλησε επί δίωρο και πλέον στην αίθουσα "Αιμίλιος Ριάδης" του νέου κτιρίου του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, ο Πολ Αντρέ Μπαλανφά, αλλά ...όπως όλοι οι φιλόσοφοι (σύγχρονοι και μη) έθεσε μόνο ερωτήματα και προβληματισμούς για το "απροσέγγιστο επερχόμενο της μετα-νεωτερικής εποχής", επικαλέστηκε τον "Τιμαίο" του Πλάτωνα, τον Αριστοτέλη, την ευθύνη των ελληνικών αλλά και των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων, ακόμα και την "Ιθάκη" του Καβάφη αλλά... δεν έδωσε απαντήσεις στο κοινό που με ιδιαίτερη ζέση τις επεδίωξε.

"Δεν μιλήσατε καθόλου για τον Μαρξισμό, για τον ιστορικό υλισμό, για τον Έγκελς -ούτε καν για τον Καστοριάδη. Ποιος θα μας λύσει όλα αυτά τα προβλήματα;" αναρωτήθηκε ένας "μη φιλόσοφος" -όπως αυτοπροσδιορίστηκε- μέλος του κοινού της διάλεξης, και η συζήτηση θα ...πήγαινε ως το πρωί "αν μάλιστα είχαμε μαζί μας και το Σωκράτη και αν βρισκόμασταν στην Αρχαία Αθήνα" (όπως χαρακτηριστικά ανέλαβε να ...ολοκληρώσει την ατέρμονη φιλοσοφική κουβέντα ο εκ των συντονιστών της Αργύρης Νικολαΐδης, καθηγητής Θεωρητικής Φυσικής του ΑΠΘ).



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία