|
| Παρασκευή 4/8
ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΟΗΕ
Ένας στρατός από παιδιά είναι στόχος σφαγών στη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό
Reuters-AFP
Μια ένοπλη πολιτοφυλακή, που κατηγορείται για ωμότητες στο Κονγκό, αποτελείται σε μεγάλο μέρος από παιδιά, ενώ η πολιτοφυλακή που σχηματίσθηκε για να την αντιμετωπίσει είναι ύποπτη για μια εκστρατεία εθνοτικών σφαγών και βιασμών, δήλωσαν σήμερα ερευνητές του ΟΗΕ.
Η έκθεσή τους, στην οποία καταγράφονται βιαιότητες που ο ΟΗΕ λέει πως μπορεί να ισοδυναμούν με εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας, ρίχνει φως στον ρόλο των παιδιών σε μια σύγκρουση κατά την οποία έχουν σκοτωθεί χιλιάδες άνθρωποι.
Βασίζεται σε μαρτυρίες ανθρώπων που διέφυγαν από τη βία στη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό (ΛΔΚ) καταφεύγοντας στην Ανγκόλα.
«Οι αφηγήσεις τους πρέπει να χρησιμεύσουν ως σοβαρή προειδοποίηση προς την κυβέρνηση της ΛΔΚ για να αναλάβει τώρα δράση ώστε να εμποδίσει τη βία αυτή να εξελιχθεί σε ευρύτερη εθνοτική αποκάθαρση», αναφέρει σε δήλωσή του ο Ύπατος Αρμοστής του ΟΗΕ για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα Ζέιντ Ράαντ αλ-Χουσέιν.
«Καλώ την κυβέρνηση να λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για να εκπληρώσει την πρωταρχική υποχρέωσή της να προστατεύει τους ανθρώπους όλων των εθνοτήτων στην ευρύτερη περιοχή του Κασάι».
Μια πολιτοφυλακή, η Καμουίνα Νσάπου, πολεμάει εδώ και έναν χρόνο εναντίον της κυβέρνησης του Κονγκό και έχει εκτελέσει με συνοπτικές διαδικασίες τουλάχιστον 79 ανθρώπους, αναφέρεται στην έκθεση του ΟΗΕ.
«Η μεγάλη πλειονότητα των στοιχείων της Καμουίνα Νσάπου είναι παιδιά (κορίτσια και αγόρια), μερικά ακόμη και επτά ετών», προστίθεται.
Οι πρόσφυγες ήταν πεπεισμένοι πως η Καμουίνα Νσάπου έχει μαγικές δυνάμεις και τα μέλη της πολιτοφυλακής πιστεύουν πως τα μαγικά τους --στο πλαίσιο των οποίων νεαρά κορίτσια πίνουν το αίμα αποκεφαλισμένων θυμάτων-- θα τους κάνουν ανίκητους, αναφέρεται στην έκθεση.
«Αυτή η γενικευμένη πεποίθηση για τις δυνάμεις της Καμουίνα Νσάπου και ο φόβος που προκαλεί σε τμήματα του πληθυσμού στο Κασάι μπορεί να εξηγεί εν μέρει γιατί μια κακά οπλισμένη πολιτοφυλακή, αποτελούμενη σε μεγάλο βαθμό από παιδιά, κατάφερε επί έναν χρόνο να αντισταθεί στις επιθέσεις ενός εκπαιδευμένου εθνικού στρατού».
Δεν υπάρχουν αποδεδειγμένες περιπτώσεις στις οποίες η Καμουίνα Νσάπου να έχει πραγματοποιήσει φόνους σε ευρεία κλίμακα με βάση την εθνοτική ταυτότητα, αναφέρεται στην έκθεση. Συνήθως τα μέλη της εκτελούν έναν κυβερνητικό αξιωματούχο και τον αποκεφαλίζουν, αφαιρώντας το κεφάλι του για να το κάψουν σε μια «ιερή πυρά».
Μια δεύτερη πολιτοφυλακή, η Μπάνα Μούρα, η οποία σχηματίσθηκε τον Μάριο ή τον Απρίλιο, φέρεται ότι εξοπλίζεται και υποστηρίζεται από τοπικούς ηγέτες και αξιωματούχους του στρατού και της αστυνομίας, για να επιτεθεί στις εθνότητες Λούμα και Λούλουα, στις οποίες ανήκουν οι μαχητές της Καμουίνα Νσάπου.
«Ενώ η Καμουίνα Νσάπου αναφέρεται πως έχει πραγματοποιήσει στοχευμένους φόνους --κυρίως κρατικών πρακτόρων και ατόμων ύποπτων για μαγεία-- από τον Απρίλιο 2017, η Μπάνα Μούρα φέρεται ότι έχει ξεκινήσει μια εκστρατεία με στόχο να εξαλείψει ολόκληρους τους πληθυσμούς των Λούμπα και των Λούλουα στα χωριά στα οποία επιτίθεται», αναφέρεται στην έκθεση.
Η Μπάνα Μούρα συχνά συνοδεύεται από κονγκολέζους στρατιώτες, οι οποίοι ευθύνονται για ωμότητες ανάμεσα στις οποίες είναι και η εκτόξευση ρουκετών στο εσωτερικό μιας εκκλησίας στις 10 Ιουνίου στο χωριό Τζιμπόκο, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 60-90 άνθρωποι που παρακολουθούσαν μια λειτουργία, αναφέρεται στην έκθεση του ΟΗΕ, η οποία επικαλείται τρεις διαφορετικούς μάρτυρες.
Σε μια επίθεση σε χωριό, η Μπάνα Μούρα σκότωσε με σφαίρες, διαμέλισε και ξεκοίλιασε ανθρώπους. Πολλοί αποκεφαλίσθηκαν ή κάηαν ζωντανοί, ανάμεσα στους οποίους οι ασθενείς σ' ένα κέντρο υγείας, αναφέρεται στην έκθεση.
Μια γυναίκα που εξακολουθούσε να αιμορραγεί από τοκετό, βιάσθηκε με την κάνη ενός τουφεκιού.
Έπειτα από επίθεση της Μπάνα Μούρα σ' ένα άλλο χωριό, ένας μάρτυρας είπε πως έθαψε 45 αποκεφαλισμένα πτώματα, αναφέρεται στην έκθεση.
«Μερικά στοιχεία της πολιτοφυλακής Μπάνα Μούρα φέρεται ότι επιλέχθηκαν και χρησιμοποιήθηκαν από πράκτορες του κράτους για τις υποτιθέμενες μαγικές δυνάμεις τους ώστε να εξουδετερώσουν τα μάγια που χρησιμοποιεί η Καμουίνα Νσάπου», αναφέρεται στην έκθεση του ΟΗΕ.
Ο ΟΗΕ έχει εντοπίσει 80 ομαδικούς τάφους στην περιοχή του Κασάι.
|
|
|
|
ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!
|
Όλα τριγύρω
αλλάζουνε και όλα
στα ίδια μένουν...
ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία».
Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με
την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια
έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την
αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να
την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων
- εραστών και της εξουσίας...
ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του
80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και
πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης,
σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα
το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής
μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε
θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο
τόπος και εκείνη η γενιά.
ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές
«μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις
ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον
περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που
χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών
ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα
ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της
...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που
βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι
στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους,
για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως
της όποιας εκλογικής αναμέτρησης...
ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν
δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον
από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία
επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα
κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν
υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική
σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική
εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι
σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που
ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι
πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που
...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων»
ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον
δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν
παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για
δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει...
ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια
και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και
γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που
είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την
δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του
Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής
τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι
περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους
«τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές
τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...
|
Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας
|
Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>
|
|
|
|
|