Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Τρίτη 7/11

ΤΟ ΝΕΟ ΟΝΕΙΡΟ ΤΟΥ ΕΡΝΤΟΓΑΝ

Μια όπερα στην πλατεία Ταξίμ-Ομως πριν ακόμη ξεκινήσει προκαλεί διαμάχη



AFP-Reuters

O πρόεδρος της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν παρουσίασε σχέδιο για την ανέγερση μιας όπερας στην εμβληματική πλατεία Ταξίμ της Κωνσταντινούπολης, επισημαίνοντας ότι αυτός ο χώρος θεάματος θα αναδειχθεί σε «σύμβολο» της Τουρκίας «Μόλις τελειώσει και ανοίξει τις πύλες του στο κοινό το πρώτο τρίμηνο του 2019, (αυτή η όπερα) θα αποτελεί τιμή και (θα αναδειχθεί) σε σύμβολο της Κωνσταντινούπολης και της χώρας μας» δήλωσε ο Τούρκος ηγέτης κατά τη διάρκεια της ομιλίας που εκφώνησε όπου παρουσίασε το σχέδιο και μεταξύ άλλων φωτογραφίες από τη μακέτα του θεάτρου. Η όπερα, η οποία θα μπορεί να υποδεχθεί έως και 2.500 θεατές, θα αντικαταστήσει το Πολιτιστικό Κέντρο Ατατούρκ (AKM), το οποίο εγκαινιάστηκε το 1969, ωστόσο εγκαταλείφθηκε στην παρακμή από το 2008. Είναι η δεύτερη απόπειρα του επικεφαλής του τουρκικού κράτους να κατεδαφίσει το Πολιτιστικό Κέντρο Ατατούρκ μετά το προηγούμενο σχέδιό του να κάνει έργα ανάπλασης δίπλα στην πλατεία Ταξίμ το 2013, το οποίο είχε πυροδοτήσει τις μαζικές διαδηλώσεις εναντίον του κυβερνώντος κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης. Το νυν σχέδιο προβλέπει την οικοδόμησης μιας όπερας, ενός θεάτρου, ενός συνεδριακού κέντρου και κινηματογράφου στον χώρο κοντά στο πάρκο Γκεζί. «Σήμερα η Τουρκία ξεκινά κάτι που θα έπρεπε να είχε κάνει πριν από 10 χρόνια» υπογράμμισε ο Ερντογάν. Το νέο κτίριο, όπως επισήμανε, θα είναι μια «καινούργια και μεγαλύτερη» όπερα, ενώ αναφέρθηκε σε αυτό ως «το σχέδιο για το νέο ΑΚΜ». Η κατεδάφιση του συγκεκριμένου κτιρίου με την πρόσοψη από γυαλί προκαλεί διαμάχη στην Τουρκία, όπου ο,τιδήποτε σχετίζεται με την κληρονομιά του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ αναζωπυρώνει τα πάθη: για ορισμένους, το Πολιτιστικό Κέντρο Ατατούρκ είναι το σύμβολο της σύγχρονης Δημοκρατίας που ίδρυσε ο Ατατούρκ –που ήταν λάτρης της όπερας– και πρέπει να ανακαινιστεί κι όχι να κατεδαφιστεί.

 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία