Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Τρίτη 17/9

ΟΔΕΥΟΥΜΕ (ΚΑΙ) ΣΕ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΑΕΡΟΠΛΑΝΑ

Επιστήμονες στην Σουηδία έφτιαξαν «την ισχυρότερη μπαταρία του κόσμου»



euronews,protothema.gr

Η απάντηση στην ηλεκτροδότηση των αεροπορικών ταξιδιών θα μπορούσε να είναι η ισχυρή, ελαφριά τεχνολογία μπαταριών από ανθρακονήματα. Οι ερευνητές από το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Chalmers της Σουηδίας λένε ότι το υλικό από το οποίο είναι κατασκευασμένη είναι αρκετά ανθεκτικό ώστε να χρησιμεύσει ως δομή που φέρει φορτίο. Χαρακτηρίζεται ως η “ισχυρότερη μπαταρία του κόσμου” και υποστηρίζουν ότι θα μπορούσε να ενσωματωθεί στο σχεδιασμό ενός οχήματος για να μειώσει το βάρος και να αυξήσει την εμβέλεια, όπως αναφέρει το euronews.com. “Καταφέραμε να δημιουργήσουμε μια μπαταρία από σύνθετο υλικό ινών άνθρακα που είναι τόσο άκαμπτη όσο το αλουμίνιο και αρκετά ενεργειακά πυκνή ώστε να χρησιμοποιηθεί εμπορικά”, λέει η επιστήμονας του Chalmers Richa Chaudhary, μία από τους συγγραφείς της εργασίας που δημοσιεύθηκε πρόσφατα στο περιοδικό Advanced Materials. Οι ιδιότητες της δομικής μπαταρίας σημαίνουν ότι θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε μια μεγάλη ποικιλία διαφορετικών καταστάσεων, σύμφωνα με τους ερευνητές. Αυτό περιλαμβάνει κινητά τηλέφωνα “λεπτά σαν πιστωτική κάρτα” ή φορητούς υπολογιστές με το μισό βάρος από αυτό που έχουν σήμερα, δήλωσε ο καθηγητής Leif Asp, επικεφαλής ερευνητής στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Chalmers. Αλλά, προσθέτει, η ομάδα έχει επίσης παρατηρήσει μεγάλο ενδιαφέρον από την αυτοκινητοβιομηχανία και την αεροδιαστημική βιομηχανία. Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις στην ηλεκτρική αεροπορία είναι η εξισορρόπηση της ενεργειακής πυκνότητας μιας πηγής ενέργειας από μπαταρία. Η ενέργεια της μπαταρίας είναι κατά μέσο όρο περισσότερο από 40 φορές βαρύτερη από το καύσιμο των αεροπλάνων. Αυτές οι μπαταρίες πρέπει επίσης να συσκευάζονται σε σχετικά μικρούς χώρους. Μια ελαφριά δομική μπαταρία που μπορεί να παρέχει αρκετή ενέργεια θα μπορούσε να ενσωματωθεί στο αντικείμενο που τροφοδοτεί, επιλύοντας πολλά από αυτά τα ζητήματα. Αλλά οι επικριτές λένε ότι αυτό καθιστά απίστευτα δύσκολη την αντικατάσταση των μπαταριών αργότερα, καθώς είναι αναπόσπαστο μέρος της κατασκευής. Η ομάδα του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Chalmers ισχυρίζεται ότι θα μπορούσε επίσης να μειώσει την ποσότητα ενέργειας που απαιτείται για τη λειτουργία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. “Έχουμε κάνει υπολογισμούς σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα που δείχνουν ότι θα μπορούσαν να κινούνται έως και 70% περισσότερο από ό,τι σήμερα, αν είχαν ανταγωνιστικές δομικές μπαταρίες”, λέει ο Asp. “Θα μπορούσε επίσης να είναι δυνατόν εξαρτήματα όπως τα ηλεκτρονικά σε αυτοκίνητα ή αεροπλάνα να τροφοδοτούνται από δομικές μπαταρίες. Θα χρειαστούν μεγάλες επενδύσεις για να καλυφθούν οι απαιτητικές ενεργειακές ανάγκες της βιομηχανίας μεταφορών, αλλά αυτό είναι και το σημείο όπου η τεχνολογία θα μπορούσε να κάνει τη μεγαλύτερη διαφορά”. Η ομάδα του Πανεπιστημίου Chalmers ερευνά τη δυνατότητα δομικών μπαταριών εδώ και αρκετά χρόνια. Όταν ο Asp και οι συνάδελφοί του μοιράστηκαν το πρώτο κομμάτι της έρευνάς τους το 2018, προσέλκυσε μεγάλη προσοχή. Έκαναν την πρώτη τους σημαντική ανακάλυψη το 2021 με μια μπαταρία που είχε ενεργειακή πυκνότητα 24 βατώρες ανά κιλό – περίπου το 20% της χωρητικότητας μιας συγκρίσιμης μπαταρίας ιόντων λιθίου. Η πιο πρόσφατη έκδοση φτάνει τις 30 βατώρες ανά κιλό και, αν και αυτό δεν φτάνει ακριβώς τα ίδια πρότυπα με τις περισσότερες μπαταρίες, υπάρχουν κάποια πλεονεκτήματα. “Όσον αφορά στις πολυλειτουργικές ιδιότητες, η νέα μπαταρία είναι δύο φορές καλύτερη από την προηγούμενη – και στην πραγματικότητα η καλύτερη που έχει κατασκευαστεί ποτέ στον κόσμο”, υποστηρίζει ο Asp.

 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία