 |
| Πέμπτη 19/12
ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ
Τα μέσα μεταφοράς θα είναι δωρεάν στο Βελιγράδι από το 2025
AΠΕ-ΜΠΕ,protothema.gr,zougla.gr
Από την 1η Ιανουαρίου τού 2025 όλα τα δημόσια μέσα μεταφοράς στο Βελιγράδι θα είναι δωρεάν, ανακοίνωσε την Τετάρτη ο δήμαρχος τής σερβικής πρωτεύουσας, Αλεξάνταρ Σάπιτς, μια πρωτοπορία για την Ευρώπη, για μια πόλη τέτοιου μεγέθους.
«Αυτό σημαίνει ότι πλέον κανείς δεν θα χρειάζεται να αγοράσει εισιτήρια, ούτε μηνιαίο πάσο, ούτε ετήσιο», δήλωσε κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου ο Σάπιτς, ο οποίος εξελέγη το 2022 με το Σερβικό Προοδευτικό Κόμμα (SNS- εθνικιστική δεξιά), το κυβερνών κόμμα στη Σερβία.
«Μέσω αυτού του μέτρου, το Βελιγράδι γίνεται η μοναδική ευρωπαϊκή πόλη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου κατοίκων όπου τα μέσα μαζικής μεταφοράς θα είναι δωρεάν», υπογράμμισε ο ίδιος.
Διάφορες ευρωπαϊκές πόλεις όπως το Ταλίν, το Μονπελιέ ή ακόμα και το Λουξεμβούργο έχουν υιοθετήσει ανάλογα μέτρα, όμως κανένα δεν αφορά πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου κατοίκων. Το Βελιγράδι έχει πληθυσμό σχεδόν 1,7 εκατομμυρίων κατοίκων και η συχνή χρήση του αυτοκινήτου έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργούνται καθημερινά τεράστια μποτιλιαρίσματα.
Όλος ο στόλος των λεωφορείων, των τραμ και των τρόλεϊ θα ανανεωθεί έως το 2027, ανακοίνωσε επίσης ο δήμαρχος, υποσχόμενος ότι «έως το τέλος του 2025 κανένα λεωφορείο στο Βελιγράδι δεν θα είναι πλέον ηλικίας άνω των δύο ετών».
Αν και ο δήμαρχος δεν ανέφερε το περιβάλλον κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου, αυτό το μέτρο θα μπορούσε να έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση της ρύπανσης στο Βελιγράδι, το οποίο συχνά κατατάσσεται μεταξύ των 10 πιο μολυσμένων πόλεων στον κόσμο, βάσει των δεδομένων της ελβετικής εταιρείας IQ Air, η οποία μετρά την ατμοσφαιρική ρύπανση παγκοσμίως.
Σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα, η Σερβία καταγράφει τον χειρότερο απολογισμό σε ευρωπαϊκό επίπεδο σε σχέση με τη θνησιμότητα ανά κάτοικο που συνδέεται με τη ρύπανση. Οι πηγές ποικίλλουν, μεταξύ άλλων η εντατική χρήση του άνθρακα, όμως επίσης «απαρχαιωμένα και υψηλών εκπομπών οχήματα, πολλά εκ των οποίων έχουν εισαχθεί από άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως και η φθίνουσα δημοτικότητα των δημοσίων μέσων μεταφοράς».
Σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά, θα υπάρχουν 700.000 καταγεγραμμένα οχήματα στο τέλος του έτους στο Βελιγράδι, ήτοι 250.000 περισσότερα σε σύγκριση με πριν από 10 χρόνια, σημείωσε ο Σάπιτς κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου.
Όμως, η μοναδική λύση για να περιοριστεί η χρήση τους, συμπλήρωσε ο ίδιος, θα ήταν η κατασκευή του μετρό, μια υπόσχεση πολλών ετών.
|
|
|
|
ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!
|
Όλα τριγύρω
αλλάζουνε και όλα
στα ίδια μένουν...
ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία».
Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με
την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια
έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την
αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να
την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων
- εραστών και της εξουσίας...
ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του
80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και
πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης,
σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα
το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής
μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε
θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο
τόπος και εκείνη η γενιά.
ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές
«μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις
ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον
περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που
χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών
ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα
ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της
...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που
βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι
στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους,
για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως
της όποιας εκλογικής αναμέτρησης...
ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν
δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον
από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία
επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα
κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν
υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική
σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική
εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι
σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που
ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι
πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που
...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων»
ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον
δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν
παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για
δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει...
ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια
και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και
γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που
είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την
δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του
Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής
τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι
περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους
«τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές
τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...
|
Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας
|
Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>
|
 |
|
|
|