|
| Tετάρτη 15/1/25
Οι πετρελαϊκές εταιρείες αλλάζουν τα πλάνα τους και στρέφονται και αυτές προς την ηλεκτροκίνηση
AΠΕ-ΜΠΕ,protothema.gr,zougla.gr
Τον προηγούμενο μήνα η Total Energies άνοιξε το πρώτο πρατήριο καυσίμων μόνο με ηλεκτρικό ρεύμα στο Παρίσι, δείχνοντας ότι οι πετρελαϊκές εταιρείες αλλάζουν τα πλάνα τους και στρέφονται και αυτές προς την ηλεκτροκίνηση. Όλα αυτά όταν η πτώση της ζήτησης για καύσιμα κάθε χρόνο μειώνεται είτε γιατί ανεβαίνει η ηλεκτροκίνηση, είτε γιατί τα σύγχρονα αυτοκίνητα καταναλώνουν λιγότερο καύσιμο.
Το νέο πρατήριο προσφέρει εξαιρετικά γρήγορη φόρτιση. Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα έχει τη δυνατότητα να παίρνει ηλεκτρική ενέργεια για να διανύσει 100 χιλιόμετρα μέσα σε έξι λεπτά ή να φθάσει ακόμη και στο 80% της φόρτισης μέσα σε 20 έως 30 λεπτά.
Οι τιμές θα είναι σταθερές σε όλο το εθνικό δίκτυο. Η τιμή θα είναι 49 λεπτά ανά κιλοβάτ για τον φορτιστή των 50 kW και 59 λεπτά ανά kW για τους εξαιρετικά γρήγορους ταχυφορτιστές. Το πρατήριο διαθέτει χώρο χαλάρωσης με wifi, κατάστημα για αγορά σνακ και ποτών, καθώς και εγκαταστάσεις μπάνιου. Πολύ σύντομα η εταιρεία θα μετατρέψει άλλα 100 πρατήρια καυσίμων, τα οποία θα βρίσκονται κάθε 100 χλμ. στις πιο πολυσύχναστες διαδρομές της Γαλλίας.
Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, το 2023 υπήρχαν 137.500 πρατήρια καυσίμων σε όλη την Ευρώπη, όταν το 2021 ήταν 144.000. Η μείωση αυτή ουσιαστικά δείχνει την τάση των πρατηρίων καυσίμων.
Η Shell από την άλλη είναι κορυφαίος παίκτης στον χώρο φόρτισης EV, με στόχο να εγκαταστήσει περισσότερους από 500.000 φορτιστές έως το 2025.Μακροπρόθεσμα φιλοδοξεί να γίνει ο μεγαλύτερος πάροχος φόρτισης EV στον κόσμο και έως το 2050 να μετατραπεί σε μια ενεργειακή εταιρεία με μηδενικές εκπομπές ρύπων. Για το σκοπό αυτό, η εταιρεία δημιουργεί ένα χαρτοφυλάκιο ενεργειακών προϊόντων με χαμηλές ή καθόλου εκπομπές άνθρακα, συμπεριλαμβανομένων των ανανεώσιμων πηγών ηλεκτρικής ενέργειας, του υδρογόνου και των βιοκαυσίμων.
Έχει εξαγοράσει πολλές εταιρείες φόρτισης EV, συμπεριλαμβανομένων των New Motion και Ubitricity, για να επεκτείνει το δίκτυο φόρτισης της, ιδιαίτερα σε αστικές περιοχές. Παράλληλα επεκτείνει το δικό της δημόσιο δίκτυο φόρτισης κατά μήκος των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων, στα δικά της πρατήρια καυσίμων, αλλά και σε σούπερ μάρκετ και επαγγελματικούς χώρους.
Η BP επενδύει και αυτή στην υποδομή φόρτισης EV. Στόχος της είναι να αυξήσει τα παγκόσμια σημεία φόρτισής της σε 100.000 έως το 2030, με ιδιαίτερη έμφαση στους γρήγορους και εξαιρετικά γρήγορους φορτιστές. Το 2018, για να επιταχύνουν την επέκτασή της απέκτησε την Chargemaster, μια κορυφαία βρετανική εταιρεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, που τώρα μετονομάστηκε σε BP Pulse, με σχεδόν 35.000 σημεία φόρτισης σε όλο τον κόσμο.
Η Eni που έχει πολύ θέση στην Ιταλία, ακολουθεί μια πολύπλευρη προσέγγιση, επενδύοντας σε υποδομές φόρτισης EV, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και βιοκαύσιμα. Επεκτείνει και αυτή Sτο δίκτυο των ταχυφορτιστών σε όλη την Ευρώπη. Οι ισπανικές Repsol και PKN Orlen από την Πολωνία επεκτείνουν επίσης τα δίκτυά τους φόρτισης EV, ενώ η Chevron και η ExxonMobil μπαίνουν και αυτές με αργό ρυθμό στην ηλεκτροκίνηση.
Συμπερασματικά, ενώ ο χρόνος φόρτισης δεν είναι αντίστοιχος με αυτόν στα υγρά καύσιμα, εντούτοις αλλάζει η φιλοσοφία, η διαρρύθμιση των πρατηρίων και οι τοποθεσίες.
Οι εταιρείες εστιάζουν να δημιουργήσουν πρατήρια κοντά σε ξενοδοχεία, καταστήματα τροφίμων και ποτών, πολυκαταστήματα, καφετέριες και εστιατόρια. Έτσι ενώ ο αριθμός των πρατηρίων είναι πιθανό να μειωθεί περαιτέρω τα επόμενα χρόνια, πρατήρια με κύριο στόχο την φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα κατασκευάζονται συνεχώς, δίνοντας λύσεις στο κομμάτι της φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
|
|
|
|
ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!
|
Όλα τριγύρω
αλλάζουνε και όλα
στα ίδια μένουν...
ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία».
Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με
την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια
έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την
αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να
την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων
- εραστών και της εξουσίας...
ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του
80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και
πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης,
σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα
το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής
μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε
θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο
τόπος και εκείνη η γενιά.
ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές
«μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις
ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον
περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που
χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών
ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα
ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της
...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που
βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι
στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους,
για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως
της όποιας εκλογικής αναμέτρησης...
ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν
δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον
από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία
επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα
κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν
υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική
σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική
εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι
σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που
ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι
πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που
...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων»
ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον
δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν
παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για
δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει...
ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια
και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και
γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που
είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την
δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του
Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής
τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι
περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους
«τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές
τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...
|
Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας
|
Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>
|
|
|
|
|