Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
5/11/2025
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Πέμπτη 24/4

Λιμάνια, σήραγγες και υποδομές στην ΕΕ ετοιμάζονται και για στρατιωτική χρήση



AΠΕ-ΜΠΕ,protothema.gr,zougla.gr

Κονδύλια 200 δισ. ευρώ αναμένεται να κατευθυνθούν έως το 2030 σε έργα υποδομών στην Ε.Ε., προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες της στρατιωτικής κινητικότητας: της ταχείας και απρόσκοπτης μετακίνησης στρατιωτικού προσωπικού, υλικού και μέσων εντός κι εκτός Ευρωπαϊκής Ενωσης. Οι συγκεκριμένες υποδομές που είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (TEN-T) εξυπηρετούν μεν στρατιωτικούς σκοπούς και ενισχύουν την ευρωπαϊκή άμυνα, όμως έχουν διπλή χρήση, αφού κυρίως θα χρησιμοποιούνται από τους πολίτες. Η στρατιωτική κινητικότητα (military mobility), που έχει περιληφθεί στη Λευκή Βίβλο της Ε.Ε. για την Αμυνα, κατέστη πιο επιτακτική μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία. Ηδη έχουν διατεθεί κονδύλια 1,7 δισ. ευρώ για 95 έργα σε 21 χώρες της Ε.Ε., ενώ πλέον στον σχεδιασμό των έργων έχει μπει και το ΝΑΤΟ, με δεδομένο ότι 23 χώρες της Ε.Ε. είναι παράλληλα και μέλη της Συμμαχίας. Στις συζητήσεις με το ΝΑΤΟ από πλευράς Ε.Ε. μετέχει ο Ελληνας Επίτροπος στην Κομισιόν, Απόστολος Τζιτζικώστας, ο οποίος έχει το χαρτοφυλάκιο των βιώσιμων μεταφορών και του τουρισμού. «Το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών δεν είναι σημαντικό μόνο για τη συνδεσιμότητα των ανθρώπων και των επιχειρήσεων. Είναι επίσης ζωτικής σημασίας για την άμυνα, την ασφάλεια και τη στρατιωτική ετοιμότητα της Ευρώπης», είπε σε πρόσφατη ενημέρωση Ελλήνων δημοσιογράφων στις Βρυξέλλες ο κ. Τζιτζικώστας και εξήγησε: «Το σχέδιο δράσης που είναι ήδη σε εξέλιξη μέχρι το 2026 σχεδιάστηκε για να διασφαλίσει ότι οι υποδομές των μεταφορών μας μπορούν να αντέξουν το βάρος και την κλίμακα των στρατιωτικών μετακινήσεων, συμπεριλαμβανομένου του εφοδιασμού σε καύσιμα». Στον σχεδιασμό των έργων με πρώτο χρονικό ορόσημο το 2030 έχουν ήδη προσδιοριστεί τμήματα στρατιωτικής σημασίας εντός του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών, τα οποία απαιτούν αναβάθμιση στις στρατιωτικές ανάγκες, κατά προτεραιότητα. Ουσιαστικά, σε συνεργασία με το ΝΑΤΟ έχουν δημιουργηθεί τέσσερις διάδρομοι στρατιωτικής κινητικότητας, εντός των οποίων έχει καταρτιστεί κατάλογος με 500 hot spots για τις υποδομές που εξυπηρετούν ταυτόχρονα πολιτική και στρατιωτική χρήση. Σύμφωνα με πληροφορίες, στην Ελλάδα τέτοια σημεία έχουν προσδιοριστεί στον Εβρο και τη Λήμνο, όμως ο κατάλογος, όπως και η ακριβής θέση των τεσσάρων διαδρόμων, για ευνόητους λόγους δεν δημοσιοποιείται. Η λίστα των 500 σημείων έχει καταρτιστεί με τη συμβολή των υπουργείων Αμυνας και Μεταφορών των κρατών-μελών της Ε.Ε. και μετά από διαβουλεύσεις με το ΝΑΤΟ. Τα έργα που σχεδιάζονται σε αυτά τα 500 καυτά σημεία είναι υποδομές διπλής χρήσης και αφορούν είτε κατασκευή εξαρχής έργων υποδομής ή αναβάθμιση υφιστάμενων, περιλαμβάνοντας, για παράδειγμα, ενίσχυση οδικών και σιδηροδρομικών γεφυρών, επέκταση λιμενικών υποδομών, διεύρυνση σηράγγων. «Απέχουμε ακόμα πολύ από ένα καλά συνδεμένο και ανθεκτικό δίκτυο μεταφορών διπλής χρήσης, πολιτικής και στρατιωτικής, που να πληροί τις ανάγκες μας. Οι μελλοντικές επενδύσεις πρέπει να είναι πιο στοχευμένες και να αυξηθούν σημαντικά. Σε συνδυασμό με τις πρόσφατες γεωπολιτικές εξελίξεις οφείλουμε να εντείνουμε τις δράσεις μας στον τομέα της πρόληψης και της άμυνας», είπε ο κ. Τζιτζικώστας και πρόσθεσε: «Η Λευκή Βίβλος για το Μέλλον της Ευρωπαϊκής Αμυνας, μαζί με τον χρηματοδοτικό πυλώνα του, το ReArm Europe Plan/Readiness 2030, περιγράφει τη νέα προσέγγιση για την ευρωπαϊκή άμυνα και τις επενδύσεις και υπογραμμίζει τη σημασία της στρατιωτικής κινητικότητας. Εχουμε ήδη δημιουργήσει τέσσερις διαδρόμους στρατιωτικής κινητικότητας, σε στενή συνεργασία με το ΝΑΤΟ. Τα έργα αφορούν υποδομές διπλής χρήσης, που σημαίνει ότι θα έχουν οφέλη όχι μόνο για τη στρατιωτική κινητικότητα, αλλά για όλους τους Ευρωπαίους πολίτες. Οι επενδύσεις μας δεν αφορούν μόνο δρόμους, αλλά και τον σιδηρόδρομο και τα λιμάνια. Για να γίνουν αυτά τα έργα πρέπει επειγόντως να αυξήσουμε τη χρηματοδότηση για τη στρατιωτική κινητικότητα τόσο στο τρέχον όσο και στο επόμενο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο».

 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία