Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Για άτομα με κινητικά προβλήματα

«Ματοάρπα», μουσική με τις κινήσεις των ματιών 



Αθήνα

Το τροχαίο ατύχημα ενός φίλου και μία ταινία σχετική με έναν τετραπληγικό («Η θάλασσα μέσα μου»), ήταν δύο στιγμιότυπα στη ζωή του που έμελλε να αλλάξουν τον τρόπο σκέψης του.

Τότε ήταν που ο 28χρονος Ζαχαρίας Βαμβακούσης αποφάσισε να αξιοποιήσει την αγάπη του για τη μουσική, προκειμένου να προσφέρει σε ανθρώπους με σοβαρά κινητικά προβλήματα. Και έτσι δημιούργησε την «ματοάρπα».

«Πιστεύω πως ευτυχισμένοι νιώθουμε μόνο αν προσφέρουμε στους γύρω μας και μέσω της μουσικής μπορούμε να προσφέρουμε ομορφιά στους γύρω μας», εξηγεί ο Ζαχαρίας Βαμβακούσης.

Η «ματοάρπα» (The eyeharp), είναι μουσικό όργανο που απευθύνεται σε άτομα με σοβαρές κινητικές δυσκολίες, ακόμα και σε ασθενείς που έχουν χάσει την ικανότητα κάθε σωματικής κίνησης εκτός των ματιών.

Μέσω ενός ειδικού λογισμικού και με τη χρήση κάμερας, ο χρήστης έχει την δυνατότητα να συνθέσει μουσική σε πραγματικό χρόνο και να παίξει μελωδίες μόνο με το βλέμμα ή τις κινήσεις του κεφαλιού ή με μικροκινήσεις άλλων μελών του σώματός του.

Τη λειτουργικότητα της «ματοάρπας», ο δημιουργός της, την δοκίμασε στο καταλανικό Ίδρυμα Ανθρώπων με Εγκεφαλική Παράλυση, όπου οι ασθενείς είχαν την ευκαιρία να παίξουν μουσική κουνώντας απλά το κεφάλι τους.

Επίσης, η «ματοάρπα» είναι συμβατή και με οποιαδήποτε άλλη συσκευή μπορεί να κινήσει το ποντίκι του υπολογιστή, προκειμένου να χρησιμοποιηθεί και από ανθρώπους με μικρότερο ποσοστό αναπηρίας.

Το λογισμικό είναι ειδικά σχεδιασμένο για χρήση με συσκευές εντοπισμού βλέμματος (eye-trackers), οι οποίες όμως έχουν υψηλό κόστος. Γιʼ αυτό και ο Ζαχαρίας Βαμβακούσης κατέφυγε στην κατασκευή μίας χαμηλού προϋπολογισμού τέτοιας συσκευής.

«Δυστυχώς οι εμπορικές συσκευές ήταν πολύ ακριβές και στράφηκα με επιμονή στις λύσεις χαμηλού κόστους και ανοιχτού κώδικα. Υπάρχουν άνθρωποι με σοβαρή παράλυση που δεν έχουν πρόσβαση σε τεχνολογίες που θα τους έδιναν την δυνατότητα να επικοινωνούν, λόγω του πολύ υψηλού κόστους τους. Προσωπικά θεωρώ πως είναι απάνθρωπο να υπάρχει κάποιος άνθρωπος με τέτοιο βαθμό παράλυσης που να μπορεί να κουνήσει μόνο τα μάτια του, και ενώ υπάρχει η τεχνολογία, ώστε να μπορεί να "μιλήσει", να γράψει, να ζωγραφίσει, να παίξει παιχνίδια με τα μάτια και να μην έχει αυτός ή οι συγγενείς του αρκετά χρήματα να την αγοράσει», λέει.

Αναζητώντας στο διαδίκτυο εντόπισε το «EyeWriter project», «ένα ολοκληρωμένο σύστημα χαμηλού κόστους, που δίνει την δυνατότητα σε ανθρώπους με πλήρη κινητική παράλυση να σχεδιάζουν γκράφιτι μόνο με τα μάτια. Εκεί βρήκα οδηγίες για το πώς μπορώ να φτιάξω μία φτηνή συσκευή εντοπισμού βλέμματος, μαζί με δωρεάν λογισμικό ανοιχτού κώδικα για να μεταφράζεται το βλέμμα του χρήστη σε συντεταγμένες στην οθόνη του υπολογιστή», προσθέτει.

Στις προτεραιότητες του δημιουργού της «ματοάρπας» ήταν το μουσικό όργανο να προσομοιάζει σε εκφραστικές δυνατότητες με τα συμβατικά μουσικά όργανα. «Με αυτόν τον τρόπο, ένα τέτοιο όργανο θα μπορεί να αποτελέσει τμήμα μίας κανονικής ορχήστρας. Η αλληλεπίδραση με άλλους ανθρώπους μέσω της μουσικής δεν θα βελτιώσει απλά την ποιότητα ζωής ανθρώπων με αναπηρίες, αλλά θα μπορούσε να αποτελέσει κομμάτι και της διαδικασίας αποκατάστασης», διευκρινίζει.

Ο Ζαχαρίας Βαμβακούσης, γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα και πήρε το πτυχίο του από το τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Επίσης, έχει πτυχίο στην κλασική αρμονία και το ακορντεόν. Για χρόνια έπαιζε ακορντεόν σε διάφορα σχήματα μαζί με τον αδελφό του Ηλία, ο οποίος ακολουθεί επαγγελματική πορεία στη μουσική, ως ερμηνευτής, συνθέτης και μουσικός.

Η «ματοάρπα» ήταν το αποτέλεσμα της μεταπτυχιακής εργασίας που εκπόνησε ο Ζαχαρίας Βαμβακούσης τον περασμένο Ιούνιο στο τμήμα Μουσικής Τεχνολογίας του Πανεπιστημίου Pompeu Fabra, της Βαρκελώνης.

Επόμενοι στόχοι του στο πλαίσιο του διδακτορικού που εκπονεί, στο ίδιο πανεπιστήμιο στη Βαρκελώνη, σε συνεργασία με το Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, είναι η διερεύνηση περισσότερων τρόπων διεπαφής για ανθρώπους με κινητικές αναπηρίες, όπως το κατά πόσο οι συσκευές ηλεκτροεγκεφαλογραφήματος μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να παίξει κανείς μία μελωδία μόνο με την σκέψη, αλλά και η προσαρμογή του μουσικού οργάνου στις ανάγκες διαφορετικών περιπτώσεων ανθρώπων με αναπηρία.

Μαρία Κουζινοπούλου 



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία