Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Μαουτχάουζεν στο θέατρο Μπάντμιντον



Αθήνα

«Ένα βιβλίο 360 σελίδων «ζωντανεύει» επί σκηνής σε μία παράσταση που
δεν έχει τίποτα ευχάριστο. Εχει όμως κάτι θετικό. Βάζει τον θεατή
απέναντι στην ιστορική του συνείδηση. Ένα στοιχείο το οποίο φαίνεται
να έχει εξοριστεί επί σειρά ετών από την Ελλάδα», λέει ο Θέμης
Μουμουλίδης, μιλώντας για ένα έργο το οποίο δεν χρειάζεται ιδιαίτερες
συστάσεις, «μιλάει από τον τίτλο του».

Το «Μαουτχάουζεν», το συγκλονιστικό αυτοβιογραφικό χρονικό του Ιάκωβου
Καμπανέλλη που, με ρεαλισμό, ευαισθησία, χιούμορ και τρυφερότητα,
εξιστορεί όσα έζησε ως κρατούμενος στο ομώνυμο γερμανικό στρατόπεδο
συγκέντρωσης και εξόντωσης, από το 1943 έως το 1945, κατά τη διάρκεια
του Β' Παγκόσμιου Πολέμου, παρουσιάζεται για πρώτη φορά σε θεατρική
μορφή στη σκηνή του θεάτρου Μπάντμιντον έως και τις 9
Δεκεμβρίου, σε σκηνοθεσία Θέμη Μουμουλίδη και κείμενο του ίδιου σε
συνεργασία με τον Στέλιο Μάινα και την Κάτια Σπερελάκη.

«Καλό είναι να συναντηθεί ο σύγχρονος θεατής με το τι συνέβη, μέσα από
μία οριακή και ακραία ιδεολογία, η οποία φαίνεται να επανακάμπτει. Δεν
είναι ευχάριστο να μιλάει κανείς για το Γ΄Ράιχ και την ιδεολογία του,
που ξεπερνάει την έννοια φασισμός», υποστηρίζει ο Θέμης Μουμουλίδης, ο
οποίος αποκαλύπτει ότι η αρχική ιδέα για τη σκηνική μεταφορά του έργου
ήταν του ίδιου του συγγραφέα όταν συνεργαζόταν με το σκηνοθέτη το
2007. «Του ζήτησα να δουλέψουμε μαζί πάνω στο «Μεγάλο μας Τσίρκο»,
έργο αγαπημένο σε όλους. Μου είπε πως το έργο αυτό έχει κάνει τον
κύκλο του και μου πρότεινε την περίπτωση του Μαουτχάουζεν», προσθέτει.

«Όταν μου είπε ο Θέμης την ιδέα του για την παράσταση αναρωτήθηκα μέσα
μου: Μα είναι δυνατόν σε μια εποχή άρνησης και τόσο καταθλιπτική, όπως
αυτή που περνάει η χώρα μας και όχι μόνο, να ανεβάζουμε ένα έργο σαν
το Μαουτχάουζεν, για τη φρίκη των στρατοπέδων συγκέντρωσης;», αναφέρει
ο Στέλιος Μάινας.

«Διαβάζοντας ξανά την εμπειρία του Ιάκωβου Καμπανέλλη μετά από πολλά
χρόνια, κατάλαβα κάτι κομβικό, που δεν είχα καταλάβει στο παρελθόν:
ότι ο Καμπανέλλης ήταν ένας συγκλονιστικά αισιόδοξος άνθρωπος που
έβλεπε πάντα το ποτήρι μισογεμάτο και όχι μισοάδειο. Έφευγε από το
στρατόπεδο συγκέντρωσης μαζί με τους υπόλοιπους με την ανάγκη και τη
χαρά της ζωής.. Αυτό που προσπάθησαν ο φασισμός και ο ναζισμός να
διαλύσουν δεν το κατάφεραν. Δεν κατάφεραν να σβήσουν την αισιοδοξία
και την ανθρωπιά των κρατουμένων. Αυτό είναι που μας αφορά και εμάς
σήμερα- το πώς οι άνθρωποι αντιστέκονται εσωτερικά να μην χάσουν τον
ανθρωπισμό τους, να μην χάσουν την αγάπη τους για τη ζωή»,
συμπληρώνει.

Για τον Θέμη Μουμουλίδη η ελληνική πραγματικότητα, η οποία καταρρέει,
βρίσκει δυστυχώς το ελληνικό θέατρο εξαιρετικά απροετοίμαστο. «Το
καταλαμβάνει εξ απήνης. Μοιάζει να είναι ακινητοποιημένο.
Παρακολουθούμε σπασμωδικές, αποσπασματικές κινήσεις», υποστηρίζει ο
ίδιος, για να προσθέσει: «Θέλω να ευχηθώ η πραγματικότητα που ζούμε να
οδηγήσει σε κάτι θετικό στο μέλλον. Η κρίση θα κρατήσει πολύ. Ας μην
έχουμε ψευδαισθήσεις. Όμως σε περιόδους κρίσης δημιουργούνται και
σημαντικά γεγονότα. Έχουμε μια ευκαιρία να εκμεταλλευτούμε συναντήσεις
μεταξύ μας, συναντήσεις με ανθρώπους που κάτι κοινό έχουμε να πούμε.
Ας το τολμήσουμε».

Στο «Μαουτχάουζεν» τριάντα ηθοποιοί και η 20μελής ορχήστρα επί σκηνής
υπό τη διεύθυνση του Μίλτου Λογιάδη «συνομιλούν» με τη μουσική του
Μίκη Θεοδωράκη και του Γκούσταβ Μάλερ. Τα τραγούδια της παράστασης
ερμηνεύει η Ρίτα Αντωνοπούλου.

Παίζουν: Στ. Μάινας, Γ. Πυρπασόπουλος, Αρ. Λεμπεσόπουλος, Μ.
Πολυχρονίδη, Β. Μπισμπίκης, Κ. Γιαννακόπουλος, Κ. Βελέντζας, Ν.
Ζαγκλή, Αν. Ελενα, Ειρ. Κυρμιζάκη, Μ. Ιριδα, Γ. Γκαντιτζικιδης, Π.
Γκιούλης, Π. Γουρζουλίδης, Γ. Ιωάννου, Φρ. Μανουσάκης.



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία