Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Ταλίν, 1η ευρωπαϊκή πρωτεύουσα που δοκιμάζει το σύστημα της δωρεάν μετακίνησης με τα μέσα μεταφοράς



Ταλίν

 

Δωρεάν μετακίνηση με τα μέσα μεταφοράς καθιέρωσε το Ταλίν, η πρώτη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα που προσφέρει στους κατοίκους της αυτή την υπηρεσία με στόχο την αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας και τη μείωση της ρύπανσης.

Από τις αρχές του έτους οι κάτοικοι του Ταλίν επικυρώνουν μια νέα πράσινη κάρτα κάθε φορά που ανεβαίνουν στο λεωφορείο, το τραμ και το τρόλεϊ παρότι η διαδρομή είναι δωρεάν.

"Είναι κάτι καινούργιο, που πολλές φορές ξεχνώ να το κάνω", λέει ο 19χρονος Πάβελ Ιλμιάρβ ανεβαίνοντας στο λεωφορείο Νο5 στο κέντρο της εσθονικής πρωτεύουσας.

"Πριν είχα μια μηνιαία κάρτα και δεν χρειαζόταν να την επικυρώνω κάθε φορά. Αλλά δεν παραπονιέμαι. Η δωρεάν μετακίνηση με τα μέσα μεταφοράς είναι πολύ πρακτικό. Μου αρέσει πολύ".

Δωρεάν μετακίνηση με τα μέσα μεταφοράς επιτρέπεται για τους 420.000 κατοίκους του Ταλίν. Μόνο η μαγνητική προσωπική κάρτα, που πιστοποιεί την ιδιότητα του δημότη του Ταλίν, πληρώνεται έναντι 2 ευρώ.

"Είχαμε αυτή την ιδέα πριν από ένα χρόνο και παρατηρήσαμε ότι από τις πρώτες κιόλας εβδομάδες εφαρμογής του μέτρου ο αριθμός του κόσμου που χρησιμοποιεί μέσα μεταφοράς αυξήθηκε. Συνεπώς αποφασίσαμε να αυξήσουμε τον αριθμό των λεωφορείων" στην πόλη, εξηγεί ο αντιδήμαρχος του Ταλίν Τάβι Ας. Οι μισοί κάτοικοι του Ταλίν χρησιμοποιούν ήδη το νέο σύστημα, σύμφωνα με τη δημαρχία.

Ωστόσο για τον δήμο, η δωρεάν μετακίνηση με τα μέσα μεταφοράς έχει ένα κόστος. "Φέτος δεν θα επωφεληθούμε από τα 12,4 εκατομμύρια ευρώ που προέρχονται από την πώληση των εισιτηρίων, ένα ποσό που καλύπτει σχεδόν 23% του συνόλου των δαπανών των μέσων μεταφοράς στο Ταλίν", διευκρινίζει ο Τόμας Πιρν, ο εκπρόσωπος του δήμου.

"Ένα μέρος του ποσού αυτού συμψηφίζεται με την αύξηση των φόρων που αντιστοιχούν στην άφιξη νέων κατοίκων. Πέρυσι ο πληθυσμός του Ταλίν αυξήθηκε κατά 3.686 κατοίκους και συνεχίζει να αυξάνεται", αναφέρει.

Πολλοί κάτοικοι της πρωτεύουσας που δήλωναν μέχρι τότε το εξοχικό τους σπίτι ως κύρια κατοικία τους εγγράφηκαν στο Ταλίν για να επωφεληθούν από τη δωρεάν μετακίνηση με τις δημόσιες μεταφορές, αυξάνοντας με τους τοπικούς φόρους τους τα έσοδα του δήμου.

Ο στόχος της επιχείρησης αυτής είναι η καταπολέμηση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και της ρύπανσης.

"Ελπίζουμε να περιορίσουμε τον αριθμό των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στην πόλη και να μειωθεί συνεπώς η ατμοσφαιρική ρύπανση. Μελέτες έδειξαν ότι τα αυτοκίνητα είναι αυτά που μολύνουν περισσότερο το Ταλίν.

Είναι ωστόσο πολύ νωρίς να αποτιμηθεί το αποτέλεσμα του μέτρου", τονίζει ο Πιρν.

"Μέχρι τότε σχεδόν οι μισοί κάτοικοι χρησιμοποιούσαν τα δημόσια μέσα μεταφοράς. Θα πάρει χρόνο ο υπολογισμός του αριθμού των αυτοκινήτων που θα μένουν σταθμευμένα λόγω της δωρεάν μετακίνησης με τα μέσα μεταφοράς.

Για μια τετραμελή οικογένεια, με δύο παιδιά, η δωρεάν μετακίνηση επιτρέπει την εξοικονόμηση σχεδόν 600 ευρώ ετησίως. Το ποσό δεν είναι αμελητέο σε μια χώρα όπου ο μέσος μηνιαίος μισθός είναι 900 ευρώ.

Ωστόσο σε αυτή τη μικρή χώρα με πληθυσμό 1,3 εκατομμύριο Εσθονούς, οι μη κάτοικοι του Ταλίν διαμαρτύρονται. "Είμαι φοιτητής στο Πάρνου (ανατολικά) και για μένα οι δημόσιες μεταφορές δεν είναι δωρεάν. Το μέτρο είναι πολύ άδικο για όσους δεν κατοικούν στην πρωτεύουσα. Στην περιφέρεια ο κόσμος κερδίζει γενικά λιγότερα χρήματα σε σχέση με την πρωτεύουσα", δηλώνει μια 26χρονη φοιτήτρια. Ένα εισιτήριο στοιχίζει 1,60 ευρώ.

Το δωρεάν σύστημα ισχύει μόνο για τους κατοίκους. Οι ελεγκτές συνεχίζουν την δουλειά τους και η εισιτηριοδιαφυγή τιμωρείται με πρόστιμο έως 60 ευρώ, το αντίστοιχο του μηνιαίου επιδόματος ανεργίας. Το ποσοστό ανεργίας είναι 10% στην πρώην σοβιετική δημοκρατία που έγινε μέλος της ΕΕ το 2004 και της ευρωζώνης το 2011.

Το Ταλίν ελπίζει να ανακηρυχθεί πράσινη πρωτεύουσα της Ευρώπης. Το τίτλο αυτό έδωσε φέτος η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στη Νάντη της δυτικής Γαλλίας.

"Ελπίζουμε να κερδίσουμε τον τίτλο το 2018. Το γεγονός ότι είμαστε η πρώτη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα που καθιερώνει τη δωρεάν μετακίνηση με τα μέσα μεταφοράς για όλους τους κατοίκους της θα μας βοηθήσει να πετύχουμε το στόχο μας", λέει ο αντιδήμαρχος Τάβι Ας.

 

Α.Γ.

 



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία