|
| | | |
Διακόσιες-έξι ταινίες από όλο τον κόσμο φιλοξενούν φέτος οι «Νύχτες Πρεμιέρας»
Αθήνα
Ξεκινά με μία από τις πιο αισιόδοξες ταινίες της χρονιάς, τελειώνει με το φιλμ-αποκάλυψη του φετινού διαγωνιστικού τμήματος του φεστιβάλ Καννών και στο ενδιάμεσο φιλοξενεί ταινίες από ολόκληρο τον κόσμο, καθεμιά από τις οποίες διαλέγει να στοχαστεί πάνω στον έρωτα, τη μνήμη, την ιστορία, τη δύναμη της τέχνης να υπερνικά τα εμπόδια, την ανάγκη για λίγη αισιοδοξία.
Αυτό είναι για φέτος το 19ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας - Νύχτες Πρεμιέρας, το οποίο θα διεξαχθεί από τις 18 Σεπτεμβρίου έως τις 29 Σεπτεμβρίου στους κινηματογράφους Δαναός 1 και 2, Odeon Όπερα 1 και 2, Ιντεάλ και στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος, ενώ στο Παλλάς στη Βουκουρεστίου θα πραγματοποιηθεί και η τελετή έναρξης και η τελετή λήξης.
Το φεστιβάλ στη 19η διοργάνωσή του «σπάει κάθε προηγούμενο ρεκόρ συμμετοχών» -όπως είπε σε συνέντευξη Τύπου ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Ορέστης Ανδρεαδάκης- και φιλοξενεί 206 ταινίες από κάθε γωνιά του κόσμου, από τις οποίες οι 93 είναι ελληνικές μικρού και μεγάλου μήκους. Η αυλαία σηκώνεται με την ταινία που ενθουσίασε φέτος στο φεστιβάλ του Βερολίνου, το «Frances Ha», του Νόα Μπάουμπαχ, με την Γκρέτα Γκέργουιγκ στον κεντρικό ρόλο, και κλείνει με την προβολή του φιλμ «La Vie d'Adele» του Αμπντελαντίφ Κεσίς που απέσπασε το Χρυσό Φοίνικα το Μάιο στο Φεστιβάλ των Καννών.
Όσο για την βασική θεματική που διατρέχει το φετινό φεστιβάλ, αυτή συνοψίζεται στην «κρυμμένη φράση» που βρίσκεται διακριτικά και στην αφίσα και η οποία είναι «Memini, ergo sum» («Θυμάμαι, άρα υπάρχω»), παραφράζοντας την φράση του Γάλλου φιλόσοφου και μαθηματικού Ρενέ Ντεκάρτ «Σκέφτομαι, άρα υπάρχω». «Καταθέτουμε αυτή την παραλλαγή και τη χρησιμοποιούμε ως οδηγό για να ορίσουμε τη δυναμική της μνήμης. Αν υπάρχει μία τέχνη που, από τη φύση της, είναι προορισμένη να διασώζει τη μνήμη, αυτή είναι η τέχνη του σινεμά. Οι κινούμενες εικόνες αποτυπώνουν (και το κυριότερο σχολιάζουν) μια αλήθεια από την οποία δεν μπορεί κανείς να ξεφύγει», είπε ο Ορέστης Ανδρεαδάκης και κάλεσε το κοινό ν' αναζητήσει τις ταινίες που περικλείονται από τη συλλογιστική του «memini, ergo sum», όπως το «Ταμπούρλο» του Φόλκερ Σλέντορφ, το «Χίτλερ: Μία ταινία από τη Γερμανία» του Χανς Γιούργκεν Ζίμπερμπεργκ, το «Νύχτα και Καταχνιά» του Αλέν Ρενέ, το «Νησί της Θλίψης» του Μέουλ Ο. κ.α.
|
|
|
|
ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!
|
Όλα τριγύρω
αλλάζουνε και όλα
στα ίδια μένουν...
ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία».
Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με
την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια
έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την
αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να
την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων
- εραστών και της εξουσίας...
ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του
80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και
πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης,
σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα
το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής
μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε
θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο
τόπος και εκείνη η γενιά.
ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές
«μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις
ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον
περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που
χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών
ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα
ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της
...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που
βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι
στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους,
για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως
της όποιας εκλογικής αναμέτρησης...
ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν
δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον
από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία
επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα
κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν
υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική
σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική
εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι
σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που
ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι
πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που
...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων»
ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον
δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν
παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για
δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει...
ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια
και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και
γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που
είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την
δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του
Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής
τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι
περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους
«τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές
τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...
|
Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας
|
Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>
|
|
|
|
|