Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




«Πώς να διαβάσω τον Φρόιντ»

Μέσα σε ένα βιβλίο … 100 τόμοι ψυχανάλυσης



Αθήνα - (Ανταπόκριση Κώστας Μαρδάς)

Ένας οδηγός ανάγνωσης του τεράστιου και περίπλοκου φροϋδικού έργου αποτελεί το βιβλίο του Ελβετού ψυχαναλυτή Ζαν Μισέλ Κινοντόζ «Πώς να διαβάσω τον Φρόιντ», που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Κέδρος, σε μετάφραση της Δέσποινας Ανδροπούλου.

Στο πανόραμα αυτό του μεγάλου ερευνητή και θεραπευτή παρατίθενται σε 451 σελίδες οι βασικές θέσεις από τις ψυχαναλυτικές του εργασίες, που συμπληρώνουν 24 τόμους, χωρίς να υπολογίσουμε τις προψυχαναλυτικές του μελέτες και την αλληλογραφία του που αριθμεί πάνω από 100 τόμους! Δεν πρόκειται μόνο για μια συμπερίληψη της πρωτοποριακής του θεωρητικής σκέψης αλλά και ένα εγχειρίδιο που αντιμετωπίζει τη μέθοδο της ψυχανάλυσης από κλινικής πλευράς ,καθώς η διδασκαλία του- παρά τις αναθεωρήσεις από τον ίδιο και από μεταγενέστερούς του – βοήθησε πολλούς ασθενείς να επιλύσουν τις ασυνείδητες συγκρούσεις τους, τις οποίες δεν κατάφεραν να λύσουν με άλλη μέθοδο.

Ο τόμος αρχίζει με ένα λεπτομερή χρονολογικό πίνακα: Από τη γέννησή του στις 6 Μαΐου του 1856 στο Φράιμπουργκ (σημερινή Σλοβακία), μέχρι το 1939 στις 23 Σεπτεμβρίου, έτος θανάτου στο Λονδίνο, σε ηλικία 83 ετών, με παράλληλη καταγραφή κατ΄ έτος των δημοσιεύσεών του: Από την ανακοίνωση «για την ανακάλυψη των όρχεων στο χέλι» το 1887, έως το ανατρεπτικό του έργο «Ο Άνδρας Μωυσής και ο μονοθεϊσμός» το 1938.

Η δομή του βιβλίου βοηθάει την επαγωγική προσέγγιση της θεωρίας σε συνδυασμό με την προσωπική του ζωή. Κάθε κεφάλαιο ξεκινάει με τον τίτλο του εξεταζόμενου έργου και ένα περιεκτικό εισαγωγικό σημείωμα. Ακολουθεί η βιωματική του πορεία σε σχέση με την εργασία του .Παρατίθεται το ιστορικό πλαίσιο της εποχής, έπεται η εξέλιξη που είχαν οι φροϋδικές έννοιες στα κατοπινά χρόνια και η ενότητα ολοκληρώνεται με τις μεταφροϋδικές επανεξετάσεις των συμπερασμάτων του από άλλα ρεύματα σκέψης.

Ένα από τα πλέον ελκυστικά κεφάλαια είναι αυτό για το βιβλίο «Η ερμηνεία των ονείρων» (1990). Σε αυτό ο Φρόιντ φέρνει μια καινοτόμο άποψη, που αποτελεί απόδειξη ότι το όνειρο είναι μια παραγωγή του ίδιου του ονειρευμένου και δεν προέρχεται έξωθεν. Έτσι έσπασε την προαιώνια πεποίθηση ότι το όνειρο ήταν ένα ευμενές ή εχθρικό μήνυμα από θεούς ή δαίμονες. Εκείνος διατύπωσε τη θέση ότι η « η ερμηνεία των ονείρων είναι η βασιλική οδός που οδηγεί στη γνώση του ασυνείδητου της ψυχικής ζωής». Ο συγγραφέας εξηγεί ότι ο Φρόιντ ενδιαφερόταν για τα όνειρα ήδη από την παιδική του ηλικία . Σε μια επιστολή του στις 18 Ιουλίου του 1883 προς την αρραβωνιαστικιά του Μάρθα αναφέρει ένα σημειωματάριο στο οποίο καταθέτει τις σκέψεις του για τα όνειρά του. Επιπλέον αντιπαραθέτει τα δικά του όνειρα με αυτά των ασθενών του. Το βιβλίο του αυτό συμπίπτει με το θάνατο του πατέρα του, γι΄αυτό ασχολήθηκε με συστηματικές έρευνες προσπαθώντας να βρει νέους δρόμους αλλά και να ξεπεράσει το πένθος του. Στο έργο αυτό, που θεωρείται το αριστούργημά του, αναλύει περίπου 200 όνειρα , εκ των οποίων τα 47 είναι δικά του. Στο παρεμφερές έργο του «Το όνειρο» (1901), επιλέγει να αναλύσει ένα όνειρο που είδε τον Οκτώβριο του 1900. Αρχίζει με μια γυναίκα η οποία κάθεται δίπλα του και βάζει με οικειότητα το χέρι της στο γόνατο του και εκείνος απομακρύνει το χέρι της ενώ του εξομολογείται ότι έχει ωραία μάτια. Ο Φρόιντ όταν ξυπνά μένει έκπληκτος, διότι το πρόσωπό αυτό έχει να το δει πολύ καιρό. Οι φράσεις που του έρχονται στο μυαλό είναι «ταμπλ ντ΄οτ… οφειλή χρημάτων … το κάνω για τα όμορφά σας μάτια… είχα δωρεάν…». Ξεκινώντας από πολλά διάσπαρτα κομμάτια ο Φρόυντ δίνει τις συσχετίσεις που κάνει ανάμεσα σε εικόνες, σκέψεις και αναμνήσεις.

Ένα άλλο ενδιαφέρον κεφάλαιο αφορά το βιβλίο «Πέραν της αρχής της ηδονής» (1920). Στις σελίδες του υποστηρίζει ότι η ψυχική λειτουργία το ατόμου κυβερνάται από μια πιο στοιχειώδη σύγκρουση από την αρχή της ευχαρίστησης: Τη θεμελιώδη σύγκρουση μεταξύ μιας ενόρμησης ζωής και μιας ενόρμησης θανάτου. Το έργο αυτό το έγραψε επηρεασμένος από τον Α΄Παγκόσμιο Πόλεμο με τις στερήσεις της καθημερινής ζωής, τον θάνατο πανταχού παρόντα και το θάνατο της εγκύου κόρης του Σοφίας από ισπανική γρίπη. Μάλιστα, είχε φθάσει στο σημείο να πιστεύει ότι εκείνος θα πέθαινε το 1918 ή το 1919 στηριζόμενος σε μια προκατάληψη της επανάληψης του αριθμού 62 σε διαφορετικές περιόδους. Βέβαια, η θεωρία της δυαδικότητας ζωής και θανάτου παραμένει ακόμη και σήμερα ένα από τα αμφιλεγόμενα ζητήματα του έργου του.

Ο αναγνώστης του βιβλίου μπορεί να απολαύσει τον Φρόυντ επιλέγοντας αυτοτελείς ενότητες, μη μένοντας στην αυστηρή χρονολογική εξέλιξη, αφού η έκταση του παρατιθέμενου έργου του είναι εκπληκτική: Οι ψυχονευρώσεις άμυνας, η σεξουαλικότητα των νευρώσεων, η ψυχοπαθολογία της καθημερινής ζωής, το ευφυολόγημα και η σχέση του με το ασυνείδητο, η παράνοια, τα τοτέμ και τα ταμπού, ο ναρκισσισμός, η ψυχογένεση της γυναικείας ομοφυλοφιλίας, η ψυχολογία των μαζών και το εγώ, το σύμπτωμα και το άγχος, ο πολιτισμός ως πηγή δυσφορίας.

«Είναι επίκαιρη η ανάγνωση των Φροϋδικών έργων»; ρωτάει ο συγγραφέας - διδάκτωρ της Ελβετικής Ψυχαναλυτικής Εταιρείας, ιδιώτης ψυχίατρος στη Γενεύη. Και απαντάει: «Στο τέλος αυτού του έργου, ο αναγνώστης θα έχει καταλάβει ότι ο Φρόιντ μας άφησε μια κληρονομιά με τεράστιες δυνατότητες εξέλιξης…».



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία