Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Πώς αντιμετωπίζεται ο σεξουαλικός εθισμός;

Γράφει  ο Κ. Κωνσταντινίδης, Χειρουργός, Ουρολόγος-Ανδρολόγος, Πρόεδρος του Ανδρολογικού Ινστιτούτου Αθηνών



Αθήνα

Μέσα σε μια οποιαδήποτε εβδομάδα διεξάγονται στις ΗΠΑ περισσότερες από 1.000 συναντήσεις ανωνύμων που υποφέρουν από σεξουαλικό εθισμό, ενώ υπάρχουν πλέον των 14.500 θεραπευτικών κέντρων. Αν και στην πλειονότητά τους τα κέντρα αυτά εξειδικεύονται πρωτίστως στην κατάχρηση αλκοόλ και ουσιών, κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος η παροχή θεραπείας για τον σεξουαλικό εθισμό. Στο πνεύμα, λοιπόν, του «μια φορά εθισμένος, για πάντα εθισμένος», πολλά από αυτά τα κέντρα χρησιμοποιούν μια κλινική προσέγγιση βασισμένη στο γνωστό πρόγραμμα των 12 βημάτων.

Ωστόσο, οι εξειδικευμένοι σεξουαλικοί θεραπευτές που ασχολούνται με τον σεξουαλικό εθισμό τονίζουν ότι πολλές φορές, εξαιτίας αυτών των προγραμμάτων, πολλά άτομα υποτιμούν το πόσο βαθιά εξετάζουν οι θεραπευτές το πρόβλημα. Ένας εξειδικευμένος θεραπευτής μπορεί, για παράδειγμα, να αναζητήσει τη ρίζα του προβλήματος σε κάποιο τραύμα της παιδικής ηλικίας. Παράλληλα, η αντιμετώπιση του σεξουαλικού εθισμού δεν θα πρέπει να αποκτά μια διάσταση ηθική που εγείρει αισθήματα ντροπής κι ενοχής. Η θεραπεία έγκειται στην προσπάθεια το σεξ να είναι μέρος της ζωής τους με έναν πιο υγιή τρόπο, καθώς και στο να βοηθήσει τα άτομα να νιώσουν ολοκληρωμένα και καλά με τον εαυτό τους.

Μια αρκετά συχνή κριτική της θεραπείας του σεξουαλικού εθισμού είναι ότι συγγενεύει με τις επανορθωτικού τύπου θεραπείες που χρησιμοποιούν οι θρησκευτικές ομάδες για να δαμάσουν τις σεξουαλικές ορμές ή οποιαδήποτε συμπεριφορά μπορεί να προκαλέσει ντροπή. Οι θεραπευτές, ωστόσο, του σεξουαλικού εθισμού έχουν λάβει τα μέτρα τους ώστε να αποφευχθεί η χρήση των μεθόδων επανορθωτικού τύπου. Για τον λόγο αυτόν σε όλα τα αξιόπιστα προγράμματα εκπαίδευσης οι επαγγελματίες υπογράφουν συμβόλαιο ότι δεν θα χρησιμοποιήσουν τον τίτλο και την εκπαίδευσή τους με τρόπο συγγενή στην επανορθωτική θεραπεία.

Το ζήτημα τελικά είναι πώς οι σεξουαλικοί θεραπευτές, οι οποίοι σε μεγάλο βαθμό αμφισβητούν την ίδια τη διάγνωση του σεξουαλικού εθισμού, θεραπεύουν τους ασθενείς με απώλεια ελέγχου της σεξουαλικής τους συμπεριφοράς.

Ανεξάρτητα από τη διάγνωση και την ταξινόμηση στο εγχειρίδιο των ψυχιατρικών διαταραχών, οι θεραπευτές δέχονται άτομα με τέτοια προβλήματα εδώ και χρόνια. Υπάρχουν πολλά μοντέλα για να εργαστεί ένας ειδικός με τις σεξουαλικές συμπεριφορές που δεν υπακούν στον έλεγχο του ατόμου.

Πολλές φορές είναι πολλά τα υποκείμενα ζητήματα που σχετίζονται με το θέμα και η θεραπευτική προσέγγιση πρέπει να εστιάσει εκεί. Συχνά, δηλαδή, τα άτομα που ανησυχούν ότι πάσχουν από σεξουαλικό εθισμό στην πραγματικότητα υποφέρουν από άλλες αντιμετωπίσιμες καταστάσεις όπως:

-Προβλήματα ψυχικής υγείας, όπως είναι η κατάθλιψη. Τα άτομα που υποφέρουν από κατάθλιψη, για παράδειγμα, είναι συνήθως μοναχικά, τείνουν να αυνανίζονται περισσότερο και περνούν τον χρόνο τους βλέποντας πορνό. Αλλά εδώ το βασικό ζήτημα που πρέπει να αντιμετωπιστεί είναι η κατάθλιψη. Αν ένα άτομο υποφέρει από διπολική διαταραχή, είναι πολύ πιθανό στις φάσεις της μανίας να εκδηλώνει υπερσεξουαλικότητα, οπότε και στην περίπτωση αυτή δεν πρόκειται για εθισμό αλλά για σύμπτωμα μιας ψυχικής νόσου.

-Όταν η σεξουαλική πράξη γίνεται μέθοδος διαχείρισης. Πολλά άτομα χρησιμοποιούν τη σεξουαλική απόλαυση σαν πρωταρχικό μηχανισμό διαχείρισης. Ενώ στη θεωρία δεν είναι κακό να έχει κάποιος έναν οργασμό προκειμένου να ξεφύγει για λίγο από μια άσχημη κατάσταση, στην πραγματικότητα το σεξ δεν μπορεί να είναι ο μόνος τρόπος διαχείρισης του άγχους και των άλλων δυσάρεστων συναισθημάτων.

-Διαφορά στη libodo.Όταν υπάρχει μεγάλη διαφορά στη libido μεταξύ των δύο συντρόφων, μπορεί ο ένας να νομίζει ότι έχει πρόβλημα σεξουαλικού εθισμού.

- Mη αποδοχή του σεξουαλικού προσανατολισμού. Για παράδειγμα, ένας άνδρας που δεν έχει δεχτεί ότι είναι ομοφυλόφιλος, αυτοχαρακτηρίζεται σεξουαλικά εθισμένος, ενώ βλέπει πορνό με ομοφυλοφίλους. Υιοθετεί, δηλαδή, μια ταυτότητα με την οποία νιώθει πιο άνετα.

-H αποφυγή της ευθύνης των πράξεων. Για παράδειγμα, ένας άνδρας που έχει διαπράξει επαναλαμβανόμενες σεξουαλικές απιστίες μπορεί να προτιμά να αποδώσει τη συμπεριφορά του στον σεξουαλικό εθισμό παρά να διερευνήσει τα βαθύτερα αίτια που τον καθιστούν ανίκανο να παραμείνει σε μια μονογαμική σχέση.

Σίγουρα υπάρχουν πολλοί καλοί θεραπευτές που αναλαμβάνουν περιστατικά σεξουαλικού εθισμού κι εργάζονται συνειδητοποιημένα και αποτελεσματικά με τους ασθενείς. Πολλοί, μάλιστα, από αυτούς αναφέρουν ότι έχουν υποφέρει από σεξουαλικό εθισμό και έχουν θεραπευτεί. Το ζήτημα είναι ότι η εργασία τους από τη μια έρχεται συχνά αντιμέτωπη με μια μακρά ιστορία που έχει τις ρίζες της στη βικτωριανή εποχή και συνδέει διάφορες σεξουαλικές πρακτικές, όπως ο αυνανισμός, με την ντροπή και την παθολογία, και από την άλλη με την πιο σύγχρονη κουλτούρα που έχει ενστερνιστεί τον σεξουαλικό εθισμό σε βαθμό που δεν το επιτρέπουν τα μέχρι στιγμής τεκμηριωμένα ερευνητικά δεδομένα.

Σε τελική ανάλυση πάντως, δεν έχει σημασία εάν ο θεραπευτής πιστεύει ή όχι ότι το σεξ μπορεί να προκαλέσει εθισμό. Σημασία έχει το γεγονός ότι υπάρχουν αυτοί οι ασθενείς που αντιλαμβάνονται τη σχέση τους με το σεξ ως μια εμπειρία στην οποία δεν έχουν τον έλεγχο. Ίσως ο όρος σεξουαλικός εθισμός να είναι και αυτός που βοηθάει πολλά από αυτά τα άτομα να μιλήσουν στον βαθμό που τους βοηθά να ονοματίσουν και να αναγνωρίσουν το πρόβλημά τους. Η συζήτηση με τον θεραπευτή οφείλει να οδηγήσει στην κατανόηση των υποκείμενων αίτιων και να εντοπίσει τη σωστή προσέγγιση και διαχείριση του προβλήματος. Πολλές φορές, άλλωστε, ο σεξουαλικός εθισμός είναι η αρχή μιας συζήτησης και όχι το τέλος της.
 



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία