Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Equality Now

Βιασμός: η πλημμελής νομοθεσία υπεύθυνη για την  "επιδημία σεξουαλικής βίας" παγκοσμίως



Νέα Υόρκη

Από τον Λίβανο, όπου ο βιαστής μπορεί να αποφύγει την τιμωρία αν παντρευτεί το θύμα του, μέχρι την Ινδία, όπου ο βιασμός εντός γάμου είναι νόμιμος, η πλημμελής νομοθεσία επιτρέπει την ύπαρξη μιας "επιδημίας σεξουαλικής βίας", αναφέρει σε έκθεσή της που δόθηκε  στη δημοσιότητα η οργάνωση Equality Now.

Η έκθεση με τίτλο "Παγκόσμια Αισχύνη: Η Παγκόσμια Επιδημία Βιασμών" συντάχθηκε με τη βοήθεια του Παγκόσμιου Δικηγορικού Συλλόγου.

Έρευνα που πραγματοποιήθηκε σχετικά με την υπάρχουσα νομοθεσία σε 73 χώρες αποφάνθηκε ότι οι βιαστές μπορούν να αποφύγουν την τιμωρία αν παντρευτούν το θύμα τους σε τουλάχιστον εννέα χώρες περιλαμβανομένων του Μπαχρέιν, του Ιράκ, των Φιλιππίνων, του Τατζικιστάν και της Τυνησίας.

Ο βιασμός στον γάμο επιτρέπεται δια νόμου σε τουλάχιστον δέκα από τις χώρες που εξέτασε η οργάνωση. Ανάμεσά τους η Γκάνα, το Λεσότο, το Ομάν, η Σιγκαπούρη και η Σρι Λάνκα.

Μάλιστα σε τέσσερις από αυτές, ο βιασμός στον γάμο επιτρέπεται ακόμη και αν "η σύζυγος" είναι παιδί και ο γάμος παράνομος, ανέφεραν οι ερευνητές.

Σύμφωνα με την ίδια πηγή, το Βέλγιο και η Ελλάδα συγκαταλέγονται στις χώρες όπου ο βιαστής μπορεί να γλιτώσει την τιμωρία.

Η έκθεση διαπίστωσε ότι στην Ελλάδα, τη Σερβία, τη Ρωσία και την Ταϊλάνδη οι δράστες μπορούν, κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες, να εξαιρούνται από την τιμωρία, όπως για παράδειγμα αν το κορίτσι "θεωρείται πολύ νεαρό για να συναινέσει" σε σεξουαλική πράξη.

Η έκθεση αναφέρει ότι ο βιασμός είναι μια παγκόσμια επιδημία που πλήττει εκατομμύρια γυναίκες και κορίτσια, αλλά η νομοθεσία δεν τις προστατεύει. Όπως υποστηρίζεται στην έκθεση, οι ανεπαρκείς νόμοι περνούν το μήνυμα ότι ο βιασμός δεν είναι σοβαρό αδίκημα και μεταθέτουν το στίγμα της ντροπής στο θύμα και όχι στον θύτη.

Περίπου το 35% των γυναικών παγκοσμίως έχουν βιώσει σωματική ή σεξουαλική βία, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ). Ένα στα δέκα κορίτσια ή 120 εκατομμύρια παιδιά παγκοσμίως έχουν βιώσει την "σεξουαλική επαφή ή σεξουαλικές πράξεις" δια της βίας κάποια στιγμή στη ζωή τους.

Η διευθύντρια του νομικού τμήματος της οργάνωσης και συγγραφέας της έκθεσης Αντόνια Κέρκλαντ δήλωσε: "Η έκθεση αυτή σαφώς δείχνει ότι οι γυναίκες θεωρούνται από τον νόμο λιγότερο ίσες από τους άνδρες. Το μήνυμά μας προς τις κυβερνήσεις είναι ότι θα πρέπει να αναθεωρήσουν την νομοθεσία τους, την πολιτική τους ως προς την σεξουαλική βία ώστε να εξαλείψουν τις διακρίσεις. Θα πρέπει να συνεργάζονται με γυναικείες οργανώσεις, με οργανώσεις θυμάτων βιασμού και μόνο τότε θα αποκτήσουμε έναν κόσμο που θα σέβεται τα δικαιώματα των γυναικών και των κοριτσιών".

Μεταξύ των χειρότερων νόμων, λέει η ίδια, είναι εκείνοι που επιτρέπουν στους βιαστές και στους δράστες σεξουαλικών αδικημάτων την ατιμωρησία αν συμφωνήσουν να παντρευτούν το θύμα.

"Οι νόμοι αυτοί προωθούν την βία και τα θύματα θυματοποιούνται εκ νέου".

Η Κέρκλαντ επικαλέστηκε την τραγική περίπτωση της Αμινά Φιλαλί από το Λαράς κοντά στην Ταγγέρη, η υπόθεση της οποίας προκάλεσε διαμαρτυρίες εναντίον ενός νόμου στο Μαρόκο που επιτρέπει στους βιαστές την ατιμωρησία αν παντρευτούν τα θύματά τους. Η 16χρονη Φιλαλί αυτοκτόνησε όταν υποχρεώθηκε να παντρευτεί τον βιαστή της.

Η υπόθεση αυτή οδήγησε σε αλλαγή του νόμου στο Μαρόκο το 2014, έπειτα από εκστρατεία μη κυβερνητικών οργανώσεων περιλαμβανομένης της Equality Now.

Η έκθεση ακολουθεί μελέτη της Παγκόσμιας Τράπεζας, η οποία διαπίστωσε ότι 155 από τις 173 χώρες έχουν νόμους που περιορίζουν τις οικονομικές ευκαιρίες για τις γυναίκες. Το φαινόμενο αυτό παρατηρείται έντονα στη Μέση Ανατολή και στη βόρεια Αφρική, κυρίως σε ό,τι αφορά τις ευκαιρίες για εργασία και για ελευθερία κινήσεων των γυναικών.

Σύμφωνα με τους στόχους ανάπτυξης που υιοθέτησε η Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ το 2015, οι κυβερνήσεις έχουν δεσμευτεί να τερματίσουν τη βία κατά των γυναικών και των κοριτσιών σε παγκόσμιο επίπεδο μέχρι το 2030.

Μια άλλη διαπίστωση κομβικής σημασίας είναι ότι οι ποινές που επιβάλλονται για την σεξουαλική συνεύρεση επί πληρωμή με ανήλικο τυχαίνει να είναι πολύ πιο ήπιες σε σχέση με άλλες μορφές βιασμού παιδιού. Στην Ινδονησία για παράδειγμα, η ποινή προβλέπει μέχρι και 15ετή κάθειρξη για βιασμό αλλά μέχρι πενταετή φυλάκιση για πληρωμένο σεξ με ανήλικο.

Σε 15 από τις 82 νομοθεσίες που εξετάστηκαν, περιλαμβανομένων εκείνων του Βελγίου, της Ολλανδίας, του Λουξεμβούργου, της Ιορδανίας αλλά και της Νιγηρίας, του Πακιστάν, του Αφγανιστάν και της Υεμένης, ο βιασμός αντιμετωπίζεται ως ζήτημα ηθικής και όχι βίας.

Η έκθεση υπογραμμίζει την ύπαρξη νόμων ή πρακτικών που εμποδίζουν την έρευνα για την σεξουαλική βία και απαιτούν την συμμετοχή μαρτύρων και άλλων "υπερβολικά επώδυνων αποδεικτικών στοιχείων" σε χώρες όπως η Ισπανία, το Λουξεμβούργο, το Μαρόκο.

Μια ιδιαίτερα οδυνηρή περίπτωση που αναφέρεται στη μελέτη αφορά την "Σαμάνθα", μία 16χρονη μαθήτρια από την Σιέρα Λεόνε, της οποίας ο καθηγητής της ζητούσε συχνά να του μεταφέρει νερό στο σπίτι με αντάλλαγμα τους καλούς βαθμούς και άλλες σχολικές διευκολύνσεις. Την κακοποίησε και την βίασε και η Σαμάνθα έμεινε έγκυος. Παρά τις προσπάθειες της οικογένειάς της, ο καθηγητής συνέχισε να εργάζεται, ενώ η Σαμάνθα αποβλήθηκε από το σχολείο εξαιτίας της εγκυμοσύνης της.

Η Κέρκλαντ υποστηρίζει ότι η έκθεση είναι ένα κάλεσμα σε δράση, όχι μόνο για τις 73 αναφερόμενες χώρες αλλά και για τους ακτιβιστές και όσους επιδιώκουν την μεταρρύθμιση των νόμων που κάνουν διακρίσεις εις βάρος των γυναικών. Στην έκθεση περιέχονται σύνδεσμοι διαφόρων εκστρατειών για την νομική μεταρρύθμιση σε χώρες όπως η Αίγυπτος, ο Λίβανος, η Ινδία, η Μάλτα, η Παλαιστίνη, η Παραγουάη, η Σιέρα Λεόνε, η Σιγκαπούρη και η Συρία.

Η Equality Now θα καταθέσει τον Ιούνιο σχετικό αίτημα προς το Συμβούλιο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΗΕ.

Η έκθεση αναγνωρίζει ότι η σεξουαλική βία διαπράττεται και εις βάρος αγοριών και ανδρών αλλά επικεντρώνεται στις γυναίκες και στα κορίτσια επειδή οι περισσότεροι δράστες είναι άνδρες και πολλοί νόμοι είναι ακραία σεξιστικοί εις βάρος των γυναικών.



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία