ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΑΡΤΕΜΙΣ ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΥ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
     
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΘΕΑΤΡΟ - ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ
Ημέρες Σύγχρονου Τσέχικου Κινηματογράφου

Aθήνα

Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος και η Πρεσβεία της Τσεχικής Δημοκρατίας στην Ελλάδα παρουσιάζουν τις: "Ημέρες Σύγχρονου Τσέχικου Κινηματογράφου" στην Αθήνα από την Πέμπτη 3 έως το Σάββατο 5 Ιουνίου στον ολοκαίνουργιο θερινό κινηματογράφο Λαΐς στην ταράτσα της Ταινιοθήκης της Ελλάδος (Ιερά Οδός 48 & Μεγάλου Αλεξάνδρου 134-136, μετρό Κεραμεικός). Οι "Ημέρες Σύγχρονου Τσέχικου Κινηματογράφου" στην Αθήνα, συνδιοργανώνονται από την Πρεσβεία της Τσεχικής Δημοκρατίας στην Ελλάδα, το Κέντρο Κινηματογράφου της Τσεχικής Δημοκρατίας και την Ταινιοθήκη της Ελλάδος. Στο πλαίσιο του αφιερώματος, που εστιάζει στην πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα, παρουσιάζονται ταινίες μεγάλου μήκους παραγωγής 1999-2007 των καταξιωμένων και διεθνούς φήμης σκηνοθετών Γιαν Χρζέμπεϊκ (Jan Hrebejk), Οντρζέϊ Τρόγιαν (Ondrej Trojan), Πετρ Ζέλενκα (Petr Zelenka), και οι τρεις πρώην συμφοιτητές στη Σχολή Κινηματογράφου FAMU και νυν συνεργάτες, αλλά και της νεότερης πολυτάλαντης Aλιτσε Νέλις (Alice Nellis). Οι 4 ταινίες, από τις οποίες οι 3 προβάλλονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, περιλαμβάνουν θεματικά τόσο το παρόν, όσο και το παρελθόν της χώρας, εκφράζοντας τη σύγχρονη κοινωνική, πολιτική και πολιτιστική πραγματικότητα. Στην τελετή έναρξης την Πέμπτη 3 Μαΐου θα προβληθεί η ταινία Μυστικά (Tajnosti, 2009) της Aλιτσε Νέλις. Η είσοδος στην προβολή αυτή είναι μόνο με προσκλήσεις, η ταινία ωστόσο θα επαναληφθεί το Σάββατο 5 Ιουνίου στις 23.00.

Λίγα λόγια για το αφιέρωμα

Ο τσέχικος κινηματογράφος δεν είναι εντελώς άγνωστος στο ελληνικό κοινό. Για μια χώρα με μόλις 10 εκατομμύρια κάτοικους, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η σταθερή εκπροσώπησή του στα κινηματογραφικά φεστιβάλ και η διεθνής κινηματογραφική του επιρροή που βασίζεται σε μια μεγάλη κινηματογραφική παράδοση. Πόσο μάλλον που ως Τσεχοσλοβακία (πριν τη διάσπαση της χώρας σε Τσεχία και Σλοβακία το 1992), κέρδισε δυο Όσκαρ τη δεκαετία του '60, και ως Τσεχική Δημοκρατία ένα Όσκαρ τη δεκαετία του '90. Ο τσέχικος κινηματογράφος έχει μακρά παράδοση και ιστορία, και μπορεί να υπερηφανεύεται για ορισμένες από τις πιο ελκυστικές και επιδραστικές ευρωπαϊκές ταινίες της δεκαετίας του '60, με το Τσέχικο Νέο Κύμα να αποτελεί τη "χρυσή εποχή" στην ιστορία του. Οι εκπρόσωποι του τσέχικου Νέου Κύματος, μεταξύ των οποίων οι Milos Forman, Jiri Menzel, Vera Chytilova, Jaromir Jires και Ivan Passer, οι περισσότεροι απόφοιτοι της διάσημης σχολής κινηματογράφου FAMU, κάνουν το ντεμπούτο τους γύρω στο 1963 και συνεχίζουν να δημιουργούν διεθνώς καταξιωμένες ταινίες σχεδόν καθ' όλη τη διάρκεια της δεκαετίας. Αν και το κίνημα δεν μοιράζεται πολλά κοινά στοιχεία με το γαλλικό νέο κύμα, συγκλίνουν ωστόσο στην αναζήτηση ενός "καθαρού" κινηματογράφου, μακριά από την παραγωγή των στούντιο. Το Τσέχικο Νέο Κύμα εμπνέεται πρωτίστως από τη λογοτεχνία και ακολουθεί ένα πιο ραφιναρισμένο ύφος με πολλούς πειραματισμούς. Στην πραγματικότητα το έδαφος για το Τσέχικο Νέο Κύμα είχε στρωθεί ήδη πριν το 1963 από σκηνοθέτες όπως οι Otakar Vavra, Vojtech Jasny, Karel Kachyna, Elmar Klos, Jan Kadar και Frantisek Vlacil, τη δεκαετία του '50, σκηνοθέτες που υπερβαίνουν το προπαγανδιστικό ύφος του σταλινικού κινηματογράφου, στρεφόμενοι σ' έναν ανθρωποκεντρικό κινηματογράφο. Πρόγονοι τους οι Martin Fric, Karel Lamac, Gustav Machaty και Jiri Trnka, με τους δύο τελευταίους να ξεχωρίζουν για τους πειραματισμούς τους. Η πτώση του κομμουνισμού το 1989 θα δώσει στους σκηνοθέτες τη δυνατότητα να κοιτάξουν τόσο στο παρόν, όσο και στο παρελθόν με μια νέα ειλικρίνεια, όπως και το Τσέχικο Νέο Κυμα, με αποτέλεσμα ο τσέχικος κινηματογράφος της δεκαετίας του 1990 και του 2000 να συνδέεται στυλιστικά και θεματικά με το τσέχικο νέο κύμα. Η νέα αυτή ματιά θα φέρει ένα Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας για τον Jan Sverak (Ο μικρός Κόλια, 1996), αλλά και υποψηφιότητες για τους Jan Hrebejk (Παιχνίδια διχασμού και? εγκυμοσύνης, 2001) και ο Ondrej Trojan (Έρωτας στο Zelary, 2004), σκηνοθέτες που περιλαμβάνονται και στο αφιέρωμα.

Λίγα λόγια για τους σκηνοθέτες και τις ταινίες

Jan Hrebejk

Ο Γιαν Χρζέμπεϊκ, είναι το αγαπημένο παιδί του σύγχρονου τσέχικου κινηματογράφου, σπούδασε σενάριο και δραματουργία στη FAMU στην Πράγα μαζί με το συνεργάτη του, σεναριογράφο, Petr Jarchovsky. Στο πλαίσιο του αφιερώματος προβάλλεται η ταινία του Ζεστές φωλιές (Pelisky, 1999), μια γλυκόπικρη ιστορία ενηλικίωσης που διαδραματίζεται τους μήνες πριν από τη συντριβή της Aνοιξης της Πράγας το 1968 και την εγκαθίδρυση της σοβιετικής κατοχής. Περιγράφει με ύφος δεικτικό τις ζωές δύο ιδεολογικά ασύμβατων οικογενειών που ζουν στην ίδια πολυκατοικία και μοιράζονται άθελά τους την ίδια μοίρα, μέσα από τη σχέση των παιδιών τους: ο Μίχαλ έχει κούρεμα σαν κι αυτό των Μπιτλς και ασχολείται με μια τοπική κινηματογραφική λέσχη που ειδικεύεται σε χολιγουντιανές και προπολεμικές γαλλικές ταινίες, ενώ η Γιντρίσκα κάνει παρέα με ένα μυστηριώδη χίπη. Η ταινία συγκέντρωσε πολλούς από τους πιο δημοφιλείς σύγχρονους Τσέχους σταρ και έγινε μία από τις μεγαλύτερες εμπορικές επιτυχίες στην Τσεχία τη δεκαετία του '90, ενώ το σάουντρακ της κυκλοφόρησε περιλαμβάνοντας ατάκες από την ταινία πέρα από τα μουσικά κομμάτια.

Ondrej Trojan

Ο Οντρέϊ Τρόγιαν είναι κινηματογραφικός παραγωγός, σκηνοθέτης και ηθοποιός στη θεατρική σκηνή Sklep της Πράγας. Κατάγεται από θεατρική οικογένεια καθώς ο πατέρας του Ladislav είναι ηθοποιός, ενώ ο αδερφός του Ivan υποδύεται τον Ρίτσαρντ στην ταινία του Έρωτας στο Ζέλαρι (Zelary, 2003), που θα προβληθεί και στο πλαίσιο του αφιερώματος. Πρόκειται για μια δραματική ιστορία, τοποθετημένη σε μια ξεχασμένη γωνιά της διχασμένης από τον πόλεμο Ευρώπης, που καταπιάνεται με τη σύγκρουση ανάμεσα σε δύο διαφορετικούς κόσμους, δυο ανθρώπινες ιδιοσυγκρασίες, προκειμένου να διερευνήσει τη σχέση ανάμεσα στο φόβο και τη δυσπιστία. Μια νοσοκόμα και ο χειρουργός εραστής της σε ένα αστικό νοσοκομείο είναι μέλη της Αντίστασης στην Τσεχοσλοβακία τη δεκαετίας του 1940. Όταν τους ανακαλύπτουν, ο εραστής της περνά στην παρανομία και εκείνη βρίσκει κρυψώνα σ' ένα απομακρυσμένο ορεινό χωριό, όπου ο χρόνος μοιάζει να έχει σταματήσει 150 χρόνια πριν, ως γυναίκα ενός ασθενή του νοσοκομείου του οποίου έχει σώσει τη ζωή.

Petr Zelenka

Ο σκηνοθέτης και συγγραφέας Πετρ Ζέλενκα είναι ήδη γνωστός στη χώρα μας από την ταινία του Το ξεκούμπωμα (Knoflikari, 1997) που κέρδισε εξ ημισείας τον Αργυρό Αλέξανδρο στο 39ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, έχοντας ήδη αποσπάσει το βραβείο του Τίγρη στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Ρόττερνταμ. Γιος δυο σεναριογράφων σπούδασε κι εκείνος δραματουργία και σενάριο στη FAMU. Στη μαύρη κωμωδία Ιστορίες κοινής τρέλας (Pribehy obycejneho silenstvi/ Wrong side up, 2005), ο έρωτας μοιάζει με τρέλα (και το αντίστροφο), ενώ πολλά περίεργα πράγματα βγαίνουν στην επιφάνεια. Η Γιάνα έχει εγκαταλείψει τον Πετρ, ένα αγόρι που δεν τα πάει πολύ καλά προς στιγμήν' και εκείνος τη θέλει πίσω. Η μητέρα του Πετρ στέλνει αίμα στην Τσετσενία. Ο πατέρας του κάποτε έκανε σπικάζ για ταινίες "επίκαιρων" και η γυναίκα του τον αναγκάζει να πάρει έναν τυχαίο αριθμό τηλεφώνου για να ανακαλύψει αν ο κόσμος αναγνωρίζει ακόμα τη φωνή του. Το αφεντικό του Πετρ προτιμάει τις κούκλες στις βιτρίνες των καταστημάτων από τη γεμάτη ζωντάνια σύζυγό του, οι γείτονες απολαμβάνουν το σεξ μόνο αν τους παρακολουθεί κάποιος, και ο Πετρ έχει τόσο υπέροχα μάτια? Όταν τα πράγματα σ' αυτήν την πολυκατοικία αρχίζουν να αποκτούν ενδιαφέρον, ο Πετρ αισθάνεται ότι τρελαίνεται. Ή μήπως είναι ο μόνος φυσιολογικός; Ίσως όλοι οι άλλοι γύρω του να τα χάνουν?

Alice Nellis

Η πολυτάλαντη Aλιτσε Νέλις είναι επίσης γνωστή στο ελληνικό κοινό από τη δεύτερη μεγάλου μήκους ταινίας της Vylet (2002), η οποία απέσπασε το βραβείο FIPRESCI στο 43ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, αλλά και βραβεία στα Φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν και της Tribeca. Στο πλαίσιο του αφιερώματος έχει προγραμματιστεί η τελευταία της ταινία Μυστικά (Tajnosti/ Little Blue Girl, 2007) σε παραγωγή του βραβευμένου για το Μικρό Κόλια Jan Sverak. Η ζωή μιας φαινομενικά τέλειας και ευτυχισμένης οικογένειας, διαταράσσεται όταν η Τζούλι πληροφορείται το θάνατο του αγαπημένου της τραγουδιστή. Αυτή είναι η αφετηρία, ώστε να συνειδητοποιήσει ότι η ζωή της δεν είναι τόσο ιδανική όσο φαίνεται. Πρώτα, αγοράζει παρορμητικά ένα πιάνο και μετά αλλάζει τελείως τη ζωή της αναζητώντας να επιλύσει ζητήματα τόσο του παρελθόντος, όσο και του παρόντος. Η ταινία σηματοδοτεί την επιστροφή στην υποκριτική της τραγουδίστριας και βιολίστριας Iva Bittova στο ρόλο της Τζούλι.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΒΟΛΩΝ

Πέμπτη 3 Ιουνίου

21.00 Μυστικά (Tajnosti/ Little Blue Girl) - 95΄

[Είσοδος με προσκλήσεις]

Παρασκευή 4 Ιουνίου

20.50 Ιστορίες κοινής τρέλας (Pribehy obycejneho silenstvi/ Wrong side up) -107΄

22.50 Έρωτας στο Ζέλαρι (Zelary) - 150΄

Σάββατο 5 Ιουνίου

20.50 Ζεστές φωλιές (Pelisky) - 115΄

23.00 Μυστικά (Tajnosti/ Little Blue Girl) - 95΄

Όλες οι ταινίες θα προβληθούν με ελληνικούς και αγγλικούς υπότιτλους εκτός από την "Ιστορίες κοινής τρέλας" που θα προβληθεί με ελληνικούς και γαλλικούς και την "Έρωτας στο Ζέλαρι" μόνο με ελληνικούς.




AΡΧΕΙΟ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

 
 
Ειδήσεις για όλους | Σχόλια | Αγγελίες | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία