Ειδήσεις για όλους
Μια ευμενής ..."ατυχία", 4.000 ευρώ, τρεις εταιρίες και το BusinessWeek Aθήνα - Ιούλιος/10.
Όταν ο 18χρονος Θωμάς δεν πέρασε στη σχολή της αρεσκείας του στην Αθήνα (Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών ΕΜΠ), αλλά στην αντίστοιχη της Κρήτης, πιθανώς δεν μπορούσε να φανταστεί ότι αυτή η "ατυχία" θα γινόταν αφορμή για να δημιουργήσει έναν επιχειρηματικό όμιλο.
Σήμερα, δέκα χρόνια μετά, είναι ο άνθρωπος πίσω από την εταιρία design "Dot Kite", με γραφεία σε Αμστερνταμ, Ρώμη και Αθήνα, την εισαγωγική (κυρίως ιταλικών κρασιών και ελληνικού ελαιολάδου) "Loggia Import" και την επενδυτική "Crux Group", που ουσιαστικά χρηματοδοτεί ...καλές νέες ιδέες.
'Οπως θυμάται, ένα πρωινό, 10 χρόνια πριν, πήγε από την Αθήνα στο Ηράκλειο για να γραφτεί στη σχολή, αλλά μέχρι το μεσημέρι αποφάσισε ότι ήθελε ...κάτι περισσότερο!
«Σχολή βιομηχανικού σχεδίου δεν υπήρχε στην Ελλάδα, με εξαίρεση ένα ΤΕΙ. Κι αυτό ήθελα να κάνω πραγματικά. Ετσι, έφυγα στην Ιταλία. Σπούδασα στο La Sapienza. Στα 21 έπιασα δουλειά στη Fila, ως footware designer, με υψηλές αποδοχές και σημαντικές παροχές. Μέσα μου, όμως, είχα πολύ πάθος και πολλή όρεξη για κάτι μεγαλύτερο. Όταν έφυγα από τη Fila για να φτιάξω κάτι δικό μου, με κεφάλαιο 4.000 ευρώ, με είπανε τρελό. Το έκανα όμως. Δεν πρέπει να φοβόμαστε την αποτυχία. Στα 23 ίδρυσα την εταιρία design "Dot Kite" κι όταν έφυγα από τη Fila είχα ήδη έτοιμους πελάτες», σημειώνει.
'Εδρα της "Dot Kite", που εσχάτως έχει επεκταθεί και στο κατασκευαστικό κομμάτι, η οδός Zeeburgerpad 74-76, στο Αμστερνταμ. Γιατί; «Στην Ελλάδα ένιωθα ότι δεν μπορούσα να εκφραστώ. Βγαίνεις έξω και οι συζητήσεις στρέφονται συνήθως γύρω από ποδόσφαιρο, αυτοκίνητα, άντε και κάποια όμορφη κοπέλα. Το ίδιο στην Ιταλία. Έτσι, μετακινήθηκα στο Αμστερνταμ. Εκεί, οι ιδέες είναι πιο φιλόδοξες, το να είσαι επιχειρηματίας δεν θεωρείται κακό, ούτε θα σε αποκαλούν λαμόγιο. Ήθελα να δημιουργήσω. Και δεν είχα χρόνο ούτε διάθεση να πολεμήσω για να αλλάξω μια αρνητική εικόνα. Επιπλέον, το να κάνεις έναρξη εταιρίας στην Ολλανδία κρατάει 25-30 λεπτά, συνοδεία συμβολαιογράφου, ενώ όταν θέλω να στείλω κάποιο δέμα με απλό ταχυδρομείο και όχι κούριερ υπάρχουν ειδικά business centers μόνο για επιχειρήσεις!», εξηγεί.
H εικόνα του Έλληνα επιχειρηματία στο εξωτερικό
Ως Έλληνας επιχειρηματίας στο εξωτερικό, πώς έχει εισπράξει την κρίση της ελληνικής οικονομίας; Πώς αντιμετωπίζουν οι ξένοι επιχειρηματίες την Ελλάδα; «Το τελευταίο διάστημα, όποια νέα επιχειρηματική επαφή έχω, η πρώτη ερώτηση που κάνουν, αφορά το ποια είναι η πραγματική κατάσταση στην Ελλάδα, η πραγματική, όχι αυτή που δείχνουν τα ΜΜΕ. Η αλήθεια είναι ότι υπάρχει αυξημένος σκεπτικισμός. Στους ξένους κάνει εντύπωση ότι υπάρχει διαφθορά, όχι μόνο σε υψηλό επίπεδο, αλλά και σε χαμηλό, σε επίπεδο υπαλλήλου και πολίτη. Δεν μπορούν να καταλάβουν πώς γίνεται αυτό. Στην Ολλανδία, οι τράπεζες συνδέονται απευθείας με την εφορία κι αν δηλώσεις εισόδημα 10 ευρώ και αποταμιεύσεις 12, έρχονται αμέσως να σε ρωτήσουν πού βρήκες τα άλλα δύο», λέει χαρακτηριστικά.
Εμφανής είναι η κρίση και για τους ξένους επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στην Αθήνα. «Βλέπεις ότι πολλοί Έλληνες πελάτες έχουν πλέον πρόβλημα χρηματοδότησης», επισημαίνει. Δεν σκοπεύει πάντως να κλείσει τα γραφεία της Αθήνας, τα οποία δυστυχώς λειτουργούν κυρίως ...μέσω Αμστερνταμ, καθώς είναι δύσκολο να βρεθεί εγχώριο στελεχιακό δυναμικό στον τομέα του design, κάτι που -όπως λέει- δείχνει την ανάγκη άμεσης αναβάθμισης των ελληνικών πανεπιστημίων.
"Και κλόουν και πυροσβέστης"
Υπάρχει κάποιο μυστικό επιτυχίας για τους νέους επιχειρηματίες; «Να μη φοβούνται την αποτυχία, είναι στο πρόγραμμα. Η επιχειρηματικότητα είναι ένα παιχνίδι, που απλά απαιτεί σωστές κινήσεις. Να δουλεύουν πολύ. Εγώ ξεκινάω στις 5.30 το πρωί και τελειώνω τα μεσάνυχτα, με πρώτο στόχο την προσωπική ανάπτυξη, αλλά φυσικά και το κέρδος. Να βλέπουν την παγκόσμια αγορά, όχι την τοπική. Και να μη φοβούνται να δοκιμάσουν. Δεν πίνω αλκοόλ, αλλά μου αρέσει να δοκιμάζω κρασιά. Έτσι ίδρυσα τη Loggia, που εισάγει κρασιά. Να μη μένουν στάσιμοι. Ο επιχειρηματίας δεν είναι ένας τύπος με πούρο πίσω από το γραφείο ή μέσα σε σκάφος. Αν δεν κινείσαι, θα χάσεις», σημειώνει.
Όταν τον ρωτούν τί δουλειά κάνει, συχνά απαντάει: κλόουν και πυροσβέστης. «Κλόουν για να κάνω τους ανθρώπους με τους οποίους συνεργάζομαι να ευθυμήσουν, να χαμογελάσουν, να εμπνευστούν. Και πυροσβέστης, για να σβήνω τη φωτιά στα δύσκολα», λέει.
Προσωπικά όνειρα; Όταν ήταν μικρός, ήθελε να γίνει πιλότος. Και τώρα έχει ξεκινήσει μαθήματα. Πρέπει λοιπόν να βλέπουμε τα πράγματα από ψηλά σε μια επιχείρηση; "Από ψηλά, από μέσα, από κάτω, από παντού και διαρκώς", επισημαίνει. Εξελίσσοντας τις επιχειρήσεις του, εφαρμόζει πλέον το μοντέλο "Total Consumer Experience", που παρέχει υπηρεσίες από το σχεδιασμό concept, branding, επικοινωνιών και στρατηγικής μέχρι design προϊόντων και συσκευασίας.
Η εταιρία του σχεδιάζει από παπούτσια για την Puma και τη Fila, μέχρι έπιπλα, εστιατόρια και μπαρ. Στην Ελλάδα έχει συνεργαστεί- μεταξύ άλλων- με την "Πλαίσιο" και τη "Virtual Trip", ενώ βρίσκεται πίσω από το σχεδιασμό του bar restaurant "Apolis Black".
<< Πίσω
|
|
|